26. marraskuuta 2018

26112018 | Ruokaako?

Mä oon taas pitkästä aikaa innostunut ruoanlaitosta. Se on mitä mainioin harrastus, koska voi kokeilla ihan mitä vaan. Tänään mietin, että mun on tehnyt pitkään mieli lasagnea ja hetkellisesti rupes tekemään mieli tortilloja.. Mitäpä jos! Googletin heti ensimmäisenä: "Tortillalasagne" ja semmonen löyty, hitsi. En ollut ensimmäinen.

Kuitenkaan nyt ei mennä valmiin reseptin mukaan, vaan mä sovellan omasta päästäni. Olin ottanut jauhelihat sulamaan ja kävin äsken kaupassa, joten kaikki alkaa olemaan mallillaan. Eiköhän lähdetä töihin.


Ensinnäkin, koska nyt ollaan mun testikeittiössä, niin kaikkea saattaa olla liikaa. Tai sitten ei. Ehkä mä tungen asioita väkisin mukaan? Ei voi tietää.


Tarvitset:

1 pkt tortillalättysiä

Täyte:
800g jauhelihaa
Ainakin 200g sipulia
1 kpl Taco-mausteseospussi (jos et jaksa itse maustaa)

Väliin muuta kivaa:
Viipaloituja jalopenoja, oman maun mukaan (itellä yks iso purkki)
Viipaloituja herkkusieniä, oman maun mukaan (itellä yks iso purkki)
1½ prk Salsadippiä (tulisuusasteen saat päättää itse, mulla oli kahta eri)
Juustoraastetta

Voit laittaa tässä kohtaa uunin päälle, se helpottaa lopussa. Tommonen 200 astetta on ihan ok kai. Sitten heitetään jauheliha tietenkin pannulle ottaa vähä väriä, ja sen lomassa voidaan voidella vuoka.


Voideltuun vuokaan voidaan alkaa laittaa asioita. Pari tortillalättyä pohjalle ja sivellään siihen päälle kivasti sitä salsaa. Salsan päälle voidaan heittää vähän jalapenoa, jos jalapenosta tykkää. Mä en vielä tiedä tykkäänkö siitä tuolla välissä, mutta selvinneehän sekin kohta.


Siihen päälle sit jauhelihamössöä ja juustoraastetta. Ihan oman mielen mukaan, niinkun kaikki muukin. Ite tosin jaoin ton jauhelihamössön kolmeen melkein samankokoiseen osaan ja kippasin yhen niistä osista tohon.


Sit voidaan tohon päälle iskeä taas muutama tortillalättynen. Nyt multa ilmeisesti unohtu kuvat ottaa kaikista työvaiheista, mutta siis nyt tehdään tää kerros muuten ihan samalla tavalla, mutta ei laiteta sitä jalapenoa, vaan laitetaan ne herkkusienet, eiks je? Joo. tohon tosiaan vielä juustoraaste päälle ennen ku laitatte uusia lättyjä. 

Viimenen kerros, se tehdään taas muuten ihan samalla tavalla, mutta jos tahtoo, ni voi laittaa siihen ne ylijäämät herkkusienet ja jalopenot jos tahtoo, tai voi olla laittamatta.


Tosissaan viimesen täytekerroksen päälle heitetään vielä yhen lättyset ja voidaan käyttää siihen päälle sitten ne loput juustoraasteet jos tahdotaan. Ja mähän tahdoin. 


Mä oon sen verran herkkä ton pinnan suhteen, että mä annoin olla uunissa vaan n. 14 minuuttia. Uskon, että sitä voi pitää siellä kauemminkin, mutta mä en kestänyt katsoa ton tummumista pidempään. Vihaan makaronilaatikossakin niitä kivikovia makaroneja, joten.. No ei se liity tähän mitenkään.

Ulkonäöllisesti toi on just eikä melkein mun makuun. Nyt ois testattava enää, että onko ton maku mun makuun.. Jännää. Tää on tosiaan nimittäin taas tämmönen blogi, mikä on kirjotettu hetki hetkeltä eteenpäin.


Hmm, maistuu ihan uunissa paistetulta tortillalta. No ei vaineskaan, tai siis kylläkin, mutta ei se ole vain niin. Mä tykkään tästä, öö, tekstuurista enempi näin. Pinta on rapea ja sisältö on suussa sulavaa. Täytteet osu kyllä ihan nappiin tällä kertaa! Mutta ei tää kyllä lasagnenhimoa vienyt pois, että sinäänsä se epäonnistui.

Ja tässä on myös se ero normaaliin tortillan syömiseen, että tää ei sotke niin paljoa. Yleensä mulla on täytteet lautasella ja tortillalätty kourassa ensimmäisen purasun jälkeen. Eli ehdottomasti tää on parempi vaihtoehto!

Onneks tää resepti on nyt tallessa täällä, koska ihan varmasti tulen tekemään toistekin!


Tää oli ikäänkuin tämmönen varaslähtö joulukalenterin suhteen. Tämmösiä blogimerkintöjä meinaan tein yhteen joulukalenteriin aika paljonkin. Mielenkiintoinen tapa toteuttaa ja saa mahansa täyteen.

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)