18. lokakuuta 2019

Romanttisia alkuasukkaita

Mä en koskaan ikinä tykkää sorkkia muurahaispesää, mutta ehkä mäkin voin joskus kirjottaa joitain mun mielipiteitä ylös? Mä olen hyvin helposti provosoituva ja sit mun sisälle jää palamaan outo tunne, jonka haluaisin vaan pois. Yleensä jätän sen tunteen sisälleni, koska oman mielipiteensä tuominen julki ei nyt aina ole se järkevin asia – ainakaan näillä mun mielipiteillä. Nyt mä kuitenkin päästän jotain pois ja katotaan miten käy.


Mä muistan, että olen joskus kirjottanut rasismista, mutta en muista mihin.. Ja että teinkö sen ihan itsenäni vai anonyymisti.. Kuitenkin, nyt haluan sanoa jotain siitä.

Itsestäänselvyyksiä, kuten; "elintasopakolaiset pitäisi ajaa pois Suomesta", en tule tässä heittelemään. Tai no, sen kirjoitinkin jo, mutta eikö se ole meidän kaikkien yhteinen kanta? Ei kukaan halua, että tänne tulee ihmisiä pakolaisina vaan sen takia, että täältä on niin helppo nyhtää rahaa? Mä en tiedä miten tunnistaa oikeesti hädänalaisen, eikä varmaan tunnista kukaan muukaan, ja siksi tämä ongelma on.

Mun haluni kirjoittaa heräsi pienemmästä ongelmasta; Brunbergin suukot. Sen paketin ulkoasu on nyt rasistinen, jonkun mielestä. Mun omasta mielestä se edellinen nimikään ei ollut rasistinen, mutta ei sillä ole nyt mitään väliä. Asiat, jotka on ennen ollut ihan normaaleja, on nykyään rasistisia. Mä en ole ikinä, ikinä nähnyt mitään rasistista sen paketin ulkoasussa. Kaksi tummaa ihmistä suutelee alkuasukkaiksi pukeutuneena, ja? Missä on ongelma?

Se, joka tän renkaan oli potkassut liikkeelle kirjoitti, että: "Hei Suomi, ihan oikeesti?! Onko tässä maassa ihan oikeasti hyväksyttyä esittää afrikkalaiset ihmiset romanttisina alkuasukkaina?" Mä en tiedä muista, mutta mun mielestä tossa ei lue missään, että noi olisi ensinnäkään afrikkalaisia? Saati, että ne olisi romanttisia?

Jos asiaa ajatellaankin niin, että kyseessä olisikin vaikka naamiaiset. Siinähän onkin kaksi suomalaista ihmistä pukeutuneena alkuasukkaiksi – ai niin, sekin saattaa olla rasistista ja loukkaavaa. Tai mitä tohon romanttisuuteen tulee, niin mitäpä jos noi valmistautuukin vaan syömään toisiansa? (Tässä kohtaa lähtee laukalle.)


Toki ymmärrän sen, että on hienoa nykypäivänä loukkaantua kaikesta, mutta joku raja. Ja ymmärrän sen, että ajat muuttuu. Mutta miksi, kysyn vaan, miksi kaikki pitää vaan tehdä vaikeemmaks?

Mä ehdotan, että jos lähdetään tämmöselle linjalle, niin poistetaan kaikista Suomessa myytävistä tuotteista kaikki ihmismäiset hahmot. Tummat, vaaleat ja keltaiset, kaikki.


Musta Pekka-pelikortit on nykyään Pekka-pelikortit, mutta niissä on vielä tosi rasistinen kuva ihmisestä. Uncle Ben's on matkustanut pitkän matkan tosi rasistinen naama pakkauksessaan. Ja jos lähetään oikein rasistisia kuvia hakemaan, niin Elovena! Niissä pakkauksissa on tosi rasistinen kuva ihmisestä! Onko hienoa, että suomalaiset nähdään pellolla hengailevina vaaleatukkaisina naisina (anteeksi, henkilöinä!)? Huh huh.. Ai niin, missään ei kylläkään lue, että se olisi suomalainen se henkilö..

Mitäs näitä muita on, mitkä halventaa ihmisiä? Hmm.. Tiedättekö nää "Pikkuveljen (sen pitäisi olla pikkuhenkilön, koska veli viittaa poikaan) paras"-toffeesekoitus yms. tuotteet? Sinne on varmaan ihan turha edes lähteä, koska niissä paketeissa on kaikissa ihmishahmot – kaikki vielä tosi suomalaisen näköisiä. Musta ei oo kivaa, että suomalaiset nähdään herkkuja syövinä, pelloilla hengailevina pellavapäinä.

Mulla on oikeus pahoittaa mieleni niistä, eikö niin? Ja vaatia sitä, että Suomessa ei vuonna 2019 tapahtuisi enää tämmöistä!


Mutta tosissaan; Elovena-pakkaukset on oikeestaan paras vastike Brunbergin suukkoja-pakkauksille. Mä koen, että Elovena-tyttö (anteeksi, henkilö!) on suomalainen alkuasukas. Miten tämä voi sitten olla oikein? Koska kyllä, rasismia on myös vaaleita kohtaan. Mutta onko meillä oikeus suuttua siitä? Vai pitääkö meidän pahottaa mielemme vain muun väristen puolesta?

Okei, joo, vaaleaihoiset ei ole Suomessa vähemmistöä, joo. On tietenkin paljon enemmän väärin käyttää vähemmistön jäsentä mainostamaan omaa tuotettaan. Mitä mä edes ajattelin?


Mutta vakava ehdotukseni on silti se, että poistetaan ihmishahmot kaikesta. Ehkä eläinhahmotkin, koska jokuhan voi loukkaantua niistäkin? Pääasiassa kuitenkin ihmishahmot. Tai miten olisi, jos kaikki pakkaukset olisivatkin identtisiä keskenään? Jokin neutraali väri ja vain tuotteen nimi? Ehkä elämä olisi siten helpompaa kaikilla.

Ja koska tässä on samalla myös toinenkin todella vakava aihe tapetilla, niin otetaan kaikesta tosiaan pois myös poika- ja tyttö-viitteet. Eli; neutraalin väriset paketit, joissa vain tuotteen nimi ja jos tuotteen nimi sisältää mitään sukupuoleen vihjaavaa, niin muutetaan se vaikka henkilöksi; esim. pyykkipoika = pyykkihenkilö.


Mä alotin tän siten, että mun sisälläni kupli viha typeryyttä kohtaan, mutta mä muutin tän aika nopeesti vitsiksi. Miksi mä en osaa ottaa asioita vakavasti? Okei, no en aio ottaa näin typerää asiaa vakavasti, koska ei se oikeesti ole vakavaa. Menkää maailmalle tutkimaan mitä se rasismi oikeesti on, ja tulkaa sitten takaisin kertomaan miten tumma hahmo ei voi mainostaa suklaata tai lakua. "Rasismia voi olla eri mittakaavoissa" joo, mutta silti, yrittäkää edes tulla toimeen.

Ja siis kyllä, rasismi on vakavaa, en sitä sanonut. Älkää ymmärtäkö väärin. Mä vaan haluaisin elää Suomessa, jossa ei ole tummia. NO EI TIETENKÄÄN! Ton oli siis tarkoitus olla osa vitsiä, älkää nyt oikeesti loukkaantuko. Mitä piti sanomani, oli se, että mä haluaisin elää Suomessa, jossa mielensä pahoittaminen (varsinkaan toisten puolesta) ei olisi niin isossa roolissa.

Mä voisin ihan koska vaan ottaa tänne muutaman oikeesti apua tarvitsevan ihmisen, jos lähetetään samalla yks kaikesta mielensä pahoittava henkilö sinne sen tilalle. NO EI TIETENKÄÄN! Voidaan lähettää, mutta ei oo pakko.


Mutta kyllä; postimerkki takapuoleen mielensäpahoittajille. Mun on kyllä ollut ihan helppo hengittää täällä, vaikka täällä on mainostettu tuotteita milloin milläkin nimellä ja kuvalla. Ehkäpä mä en vaan ole tarpeeksi empaattinen tai jotain, että voisin loukkaantua muiden puolesta..

No, tämä oli nyt tässä. Onnea ja menestystä, mutta mä pakkaan ihan kohta mun raketin ja muutan pois tältä planeetalta.

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)