26. heinäkuuta 2018

26072018 | Persoonaniko?

Rupesin tänään tutkimaan hieman introvertti/ekstrovertti-asioita. En oo koskaan oikeen ymmärtänyt mitä ihmettä ne edes tarkottaa, mutta nyt ehkä tiedän. Ja mä olen hyvin vahvasti introvertti.

Tämän mainittuani meiän kaveriporukan viestiketjussa, oli se ilmeisesti ollut ihan ilmiselvä asia. Ja nyt kun ajattelen, niin olihan se. Sit sain linkin, jossa voi selvittää persoonallisuutensa: 16personalities.

Täytin sen ihan ajatuksen kanssa ja sain tietää olevani Puolustaja. Nyt mä ajattelin lähtee purkamaan tota tänne mun blogiini, koska se oli aika osuva teksti.

Vaikka puolustajat ovat empaattisia, he voivat olla hurjapäisiäkin puolustaessaan perhettään tai ystäviään, ja vaikka he ovat hiljaisia ja pidättyväisiä, heillä on usein hyvät ihmissuhdetaidot ja vakaat sosiaaliset suhteet; ja vaikka he etsivät varmuutta ja vakautta, he voivat olla hyvinkin avoimia muutokselle, kunhan he kokevat tulevansa ymmärretyksi ja kunnioitetuksi.

Tää oli ensimmäinen pätkä mikä sai mun karvat hieman nousemaan pystyyn; miten se voi osua noin hyvin? Mä oon joskus tännekin sen kirjottanut, että mulle on ihan sama jos mulle käy jotain, mutta mun läheisiin ei kosketa, tai sit mä saatan olla valmis vaikka vankilaan.

Eli mä jo tän perusteella tunnen itseni puolustajaksi.

Puolustajat ottavat vastuunsa henkilökohtaisesti, ylittävät jatkuvasti omia rajojaan ja pyrkivät tekemään kaikkensa ylittääkseen odotukset ja miellyttääkseen muita, sekä kotona että työpaikalla.
Ja tämä, huh. Mä koen itseni miellyttämisenhaluiseksi ihmiseksi. Mulle useimmiten on tärkeempää toisen hyvinvointi, ja teen sen eteen paljon asioita. Otan huomioon yleensä ensin kaikki läheiset ja vasta sitten itseni. Kun muilla on hyvä, mulla on hyvä.

Puolustajien haasteena on tulla huomatuksi tekemästään. He ovat taipuvaisia vähättelemään saavutuksiaan, ja siinä missä heidän kilttiyttään usein kunnioitetaan, kyynisemmät ja itsekkäämmät ihmiset pyrkivät hyötymään puolustajan omistautuvasta ja jalosta tavasta sysäämällä heille työtä ja ottamalla tunnustuksen tehdystä työstä itselleen.
Jos oikein ymmärrän ton ensimmäisen lauseen tossa, niin kyllä. Tästäkin olen tänne joskus kirjoittanut: mä haluan jättää itsestäni jonkinlaisen jäljen ennen kun täältä poistun. Nykyään en kylläkään enää vähättele itseäni, mutta en osaa ottaa kehuja vastaan. Enkä toisaalta kyllä nykyään suvaitse sitä, että joku ottaisi kunnian jostain mitä mä olen itse tehnyt. Ei pidä alentua siihen.

Heillä on loistava muisti, mutta he eivät käytä sitä tiedon ja nippelitiedon tallentamiseen, vaan painavat mieleensä asioita ihmisistä ja heidän elämästään.
Kyllä vain. Mä en muista kovin hyvin tärkeitä asioita, mutta muistan aika hyvin mitä ihmiset on mulle kertonut elämästään. Ja sillä mä pyrin sitten auttamaan tarpeen tullen, jos mahdollista. 

Muistiin liittyy kyllä mulla sekin, että mä muistan asuntojen yms. pohjapiirustuksia. Ihan lapsuudesta asti, vaikka en mitään muuta sieltä niin hyvin muistaisi. Se ei kyllä liittynyt tähän, mutta pitihän se nyt kertoa.

Puolustajat eivät koskaan ole täysin kotonaan parrasvaloissa, ja saattavat tuntea olonsa syylliseksi ottaessaan kunniaa tiimissä saavutetuille tuloksille.
Ja taas maaliin! Mä muistan teatterityöpajan alettua, kuinka mä puhuin sielläkin siitä, että mä en pysty mihinkään missä kaikki huomio kohdistuu muhun. Mulle tuli siitä hyvin epämiellyttävä olo. En mä siihen vieläkään ole täysin tottunut, mutta mä veikkaan olevani menossa parempaan suuntaan.

Ja mä muistan joskus kouluaikoina ryhmätehtävissä, mä annoin omasta työpanoksestani lähes kaiken pois. Tai siis silleen, että vaikka mä olisin tehnyt suurimman osan työstä, niin mä jaoin sen kyllä suurimmaksi osaksi pois: "Kaikki me tehtiin samanverran!"

Puolustajat kykenevät kuitenkin nauttimaan työstään saamastaan tunnustuksesta poikkeuksellisen hyvin, mihin ei moni muu persoonallisuustyyppi kykene.
Kehuja en osaa tosiaan ottaa vastaan, mutta jälkikäteen mulle tulee kivoista sanoista todella hyvä mieli. Ja se on siis todella hyvä mieli. 


Siinä oli semmonen syväanalyysi minun persoonallisuudestani. Suosittelen kaikkia tekemään ton testin, se on aika mieletön! Varsinkin jos tekee sen ajan kanssa ja valehtelematta. Sitä saattaa ihan yllättyä, että miten hyvin tommonen sivusto voi sut tuntea!

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)