26. syyskuuta 2016

KOULUASIOITA #1

Ihan vaan lisätäkseni omaa oppimistani, ajattelin, että voisin tänne alkaa mahdollisesti päivittäin kirjottamaan vähän koulussa opittuja asioita. Ei se varmaan teitä kiinnosta, mutta mahdollisesti mulla jää asiat paremmin mieleen ja mun on sit helppo täältä päntätä asioita.

En mä tiedä miten mä tän tulen tekemään, mutta se nähdään sitten.

Mutta jos joku mun lukijoista joskus päätyy opiskelemaan logistiikkaa, ja on lukenut mun merkintöjä aiheesta, niin on sitten askeleen edellä - ehkä.


Tänään siis meillä oli tuon lukujärjestyksen mukaan "tavaran vastaanotto ja säilytys", joka on siis yksi alan pakollisista osista. Tosin jos tiedätte mun suhtautumisen maanantaihin, niin mulla ei kyllä hirveesti ole muistikuvia tunneilta, joten ihan senkin vuoksi on hyvä kerrata vähän papereita.

Pääosin käytiin aika perusteellisesti läpi rahtikirjaa. Mitä siihen tulee merkitä ja mitä sieltä ei todellakaan kannata unohtaa. Hieman vastuun siirtymisestä lähettäjältä kuljettajalle ja kuljettajalta vastaanottajalle.

Yritin sitä jo koululla takoa päähäni - siinä onnistumatta - joten merkitsen nämä pari lyhennettä tänne ja yritän oppia niiden merkityksen. Nää on periaatteessa niin yksinkertasia, mutta ei nää tälläsenään koskaan tuu tarttumaan mun päähän jos en yritä enempi.

FINNTERMS 2001
NOL - Noudettuna lähettäjältä
FCA - Vapaasti kuljettajalla (Free Carrier)
CPT - Kuljetus maksettuna (Carriage Paid To)
CIP - Kuljetus ja vakuutus maksettuna (Carriage and Insurance Paid to)
DDU - Toimitettuna
TOP - Toimitettuna perille

Koitappa oikeesti opetella noi ulkoo. Ehkä ne täytynee opetella englannin kautta, koska en mä osaa mitenkään yhdistää FCA-merkintää vapaasti kuljettajalla-juttuun muuten. Tosin en edes löydä kaikkiin englanninkielistä vastinetta, koska osahan noista on tosiaan vaan Suomen sisällä käytettäviä. Jos siis oikein ymmärsin.

Ja vaikka mä noi lyhenteet oppisin ja niiden tarkotukset, niin silti siinä on vielä paljon vajaata. Pitäisi vielä tietää missä kohtaa loppuu kenenkin vastuu. Mahdollisesti niihin on joku erittäin helppo muistikikka, mutta en näin maanantaina vaan keksi sitä.


Seuraava tärkeä kohta, mikä tulee siis muistaa, on noin lavojen koot.

FIN-lava - 1,2m x 1,0m - 925 kg (0,5 LVM)
EUR-lava - 1,2m x 0,8m - 740 kg (0,4 LVM)
Teho-lava - 0,8m x 0,8m - 370 kg (0,2 LVM)
Rullakko - 0,68m x 0,8m - 420 kg (0,22 LVM)

LVM tarkoittaa siis lavametrejä. Ja lavametrit oli.. Hmm, jotenkin se liitty siihen loogiseen pakkaamiseen. Kuinka paljon tavaraa mahtuu yhdelle lavametrille ja jotain sinne päin. No, näin ainakin selvitän itsellenikin vielä asiat, joita en ole oppinut. Mutta yksi lavametri mahdollistaa siis 1850 kg kuormituksen = Voit tunkea yhelle lavametrille siis ainakin 2 kpl FIN-lavoja - kai.

Sitten oli vielä joku näihin kiloihin liittyvä asia, mikä pitäisi ainakin oppia kuulema ulkoa. Hmm, mistähän mä löydän sen paperilappusen? Jaa, se taisikin olla niin, että käytiin se läpi vaan tietokoneelta ja saadaan aineisto käsiimme vasta huomenaamulla.


Ja vielä yksi juttu pitää kirjoittaa ylös! Jos saapuva tavara on erittäin vahingoittunutta, niin silloin toimitaan näin:

1. Estetään lisävahingot
2. Otetaan valokuvat mahdollisimman monipuolisesti, jotta nähdään vaurio
3. Tehdään varauma.
- Yksinkertaisimmillaan: Kolleja rikki - määrää ei voitu todentaa
- Kaikki allekirjoitukset
4. Puretaan lasti
- Eritellään hyvät ja huonot paketit
5. Tehdään reklamaatio
6. Soitto vakuutusyhtiöön
7. Hyväkuntoiset tuotteet järjestelmään
8. Korvaushakemus (korvaus 25 € / kg)
- Liitteenä mm. valokuvat, kopio rahtikirjasta, kopio reklamaatiosta ja kopio ostolistasta (multa mahdollisesti jäi jotain uupumaan, mutta kai tässä kaikki oleellinen on)

Huh, näillä tiedoilla pärjää ainakin jonnekin asti. Vielä kun nämä oppisi sisäistämään ja joitain asioita muistaisi ulkoa.


Jos olet päässyt tänne asti ja olet sitä mieltä, että tämä sisältö ei kuulu tänne niin ilmoita. Mä tiedän, että tää eroaa niin paljon siitä mitä yleensä tänne laitan, joten jos tää mahdollisesti häiritsee osaa teistä niin voin koittaa kirjottaa näitä ylös johonkin muualle. Tosin, mä tulen nimeemään nää silleen, että lukija tietää, että käyn taas koulujuttuja läpi niin ei vaivaudu lukemaan jos mielenkiinto ei riitä.

Näillä kuitenkin eteenpäin jos se ei teitä häiritse.

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)