7. maaliskuuta 2021

Kahvihifistelijä

Mä en yleensä tänne hirveesti mainostele tekemiäni ostoksia, mutta nyt mä haluan tehdä poikkeuksen. Koska siis.. No, ollaan koulussa nyt opiskeltu kahveja ja mä olen jollain tapaa innostunut siitä, että kahvia voi valmistaa niin monella eri tapaa. Ei ole vain ja ainoastaan se Moccamaster, joka on tähän asti ajanut asiansa oikein mainiosti.

Joskus aikoinaan kun meille Moccamaster tuli, niin mullisti se jotenkin ihan täysin kahvielämykset kotona. Hyvin samanmakuista kahvia aina, tosi hyvääkin vielä. Siinä ilmeni vaan yksi ongelma, ainakin mun omaan makuhermoon; kaikki kahvit maistuu ihan samalta. Ennen Moccamasteria mä tykkäsin aina välillä hifistellä ja ostaa itelleni Pauligin Brazil-kahvia, joka on mun mielestä paljon pehmeempi kahvi kun mitä muut on. Juuri sopiva hifistelyhetkiin. Moccamasterin tultua taloon, päätti hän, että Brazil maistuu myös samalta kun kaikki muutkin. Hieman petyin. Sen jälkeen mun ainut hifistelytapa on ollut hieman pesasta kahvipannua, filtterisäiliötä, kastella filtteri ja käyttää oikein niin kylmää vettä kun hanasta tulee. Ei se kuitenkaan kovin suurta vaikutusta tee.

Koulussa oli sitten tunti kun käytiin erilaisia kahvin valmistustapoja läpi. Silloin mä kuuntelin oikein korva tarkkana, että mitä niillä on siellä tarjota oppeja kahvin suhteen. Innostuin ehkä lopulta eniten espressokoneesta, mutta ne on ymmärtääkseni aika järkyttävän hintaisia ja ei ehkä kovin oikeanlaisia välineitä kotikäyttöön. Kerran päivässä käytät, peset ja jätät lojumaan, hmm.. Ei kannata. Sitten tuli vastaan se mikä säväytti toiseksi eniten; pressopannu. Keitettiin siinä tosin vaan teetä koulussa, mutta se mekaniikka oli semmonen mukavan yksinkertainen yksinkertaiselle ihmiselle.

Kotona lähin tutkiskelemaan sitten pressopannujen hintoja. Ne ei ole ihan mahdottoman hintaisia, joten lähdin perustelemaan itselleni sen ostoa kaikin mahdollisin tavoin. Lopulta sitten sain itseni ylipuhuttua ja marssinkin Prismasta hakemaan melkein halvimman laitoksen meille kotiin. Ostin siinä sivussa myös sähköisen kahvimyllyn ja Brazil-kahvin papuja.

Vähän hätänen kuva, mutta ajaa asiansa.

Eilen keitettiinkin sitten Ronin kanssa testikahvit siinä ja voin todeta, että en kadu ostoksia yhtään. Vähän päälle 40 euroa maksoin, mutta en kadu. Vähän tommoset ostokset aina riipasee sen rahankäytön takia pihia miestä, mutta mä koen saaneeni rahalle hyvää vastinetta. Kahvi ei ole ikinä ollut näin hyvää!

Teistä varmaan tuntuu, että hehkutan tätä turhaan, mutta ei. Mä juon nykyisin paastonikin takia aamukahvin mustana, ja mustana sen makueron huomaa kyllä kuin yössä ja päivässä. Moccamasterin kahvi on.. No, se on kahvia, sitä mihin on tottunut. Hieman kitkerähkö, mutta ihan hyvä kahvi. Nyt kun jauhaa pavut ensin itse, niin siitä saa sen tuoksuelämyksen ensin. Sitten vielä kun saa sen kupillisen mustaa kahvia – itse jauhamistaan pavuista – naaman eteen ja pääsee sitä maistamaan.. Huh!

Tätä kun ei suodateta minkään pussin läpi, niin tässä on mukana kaikki se kahvin maku. Ja nyt mä oikeestaan vasta tiedän miltä kahvi oikeasti maistuu, ja nyt mä voin vasta sanoa, että kahvi on hyvää!

Tota tekoprosessia pitää vaan vielä toistaa, muokata ja toistaa, jotta oppii sen oikean tavan valmistaa itseään miellyttävää kahvia. Purujen ja veden välinen täydellinen liitto pitää löytää. Tän aamukahvin perusteella mä olen kyllä aika lähellä, mutta ehkä vielä pitää hioa johonkin suuntaan.


Jos ikinä oot miettinyt pressopannun tai kahvimyllyn hankkimista, niin saat multa ainakin vahvat suositukset siihen! Todella hyvät välineet kahvihifistelyhetkiin. Ja hei, näillä halvoillakin pääsee ihan hyvin alkuun, voin luvata. Mä en jaksa kyllä edes uskoa, että kalliimpaan vaihtamalla se maku vielä voisi jotenkin siitä parantua, joten.. Halvat on todella hyvät, mutta kestävyydestä en vielä osaa sanoa mitään.

Niin, laitokset on seuraavanlaiset; House pressopannu 8 kupille teräs (21,90 €) ja OBH Nordican Easy Grind kahvimylly (19,95 €). Kirjotin noi nimet silleen kun ne lukee Prisman sivuilla, jos joku haluaa niitä lähteä vaikka Googlesta etsimään.

Terveisin,
Vesa-Matti

P.S. Oon katellut YouTubesta videoita ja nyt tiedän, että pressopannulla voi myös vaahdottaa lämmintä maitoa. Joten jos haluaa vaikka lattea tms. väsäillä, niin onnistuupa kai sekin. Pitää vaan vielä perehtyä, että miten tota espressoa saa tehtyä kotikonstein..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)