7. kesäkuuta 2019

Alle 2000 kcal

Tää mun projekti on lähtenyt ihan kivasti käyntiin! Otin sen viime kirjotuksen jälkeen käyttöön ruokapäiväkirjan. Se on toi Samsungin oma Samsung Health-sovellus, joka siis on palvellut mua aikaisemminkin; kertoo esim. mun päivittäiset askeleet yms.

Mä oon sinne todella tunnollisesti kirjottanut kaiken mitä oon syönyt, kaiken. Kaiken sen takia, että mä nään oikeesti mikä on "terveellistä" ja mikä ei. Oon pyrkinyt välttämään lähinnä hirveen kaloripitoisia asioita ja niitä on siis paljastunut "vanhasta elämästä" nyt muutamia. Esimerkiksi Rainbowin Tonnikala currykastikkeessa, yksi pieni purkillinen 334 kcal! Mä oon pyrkinyt pitämään päivän kalorit alle 2000, joten tommonen määrä vie ison osan siitä, eikä se täytä edes niin pitkäksi aikaa kun haluaisin. Aikasemmin pidin noita hirveen terveellisinä ja ne oli kevyt välipala, pah!

Toinen yllättäjä, niinikään tonnikalaa, Pirkan Chili tonnikala.. Olin ihan varma, että tää on ees parempi vaihtoehto kun currykastike, mutta ei.. Yksi pieni purkillinen pitää sisällään 357 kcal! Okei, yksinään noi varmasti täyttäis hyvin jonkun välipalan tunnusmerkit, mutta mä haluan tonnikalan kanssa aina raejuustoa, jolloin aterian kalorit nousee ~506 kcal. Se on neljäsosa päivän kaloreista!

Oon koittanut jakaa syömistä silleen, että syön noin 3 tunnin välein. Se on tuntunut ihan hyvältä ratkasulta. Päivään mahtuu siis semmonen 5-6 ruokailua, riippuen mihin aikaan herää. Kalorimäärät oon koittanut jakaa tasan, mutta yleensä mulla jossain tulee kevyempiä ja joissain tuhdimpia, mutta se on vielä tää opettelu. Yks ateria olis ok jos se olis joku 333-400 kcal. Näin oon siis itse pähkäillyt, ei mulla tässä mitään valmentajaa ole.. Mutta aika usein tosiaan jotkut lounaat jää paljon pienemmiksi kun taas itse päiväruoka ja tämmöset kasvaa isommiks. Mä uskon, että ei sekään vakavaa ole.


Mä voin olla aika rasittava sillon kun mä "sekoon" tämmösistä asioista, koska mä huomaan jatkuvasti sanovani jotain kaloreihin liittyvää. Jäätelöä ei voi syödä, koska se vie yhen aterian kokonaan.. Herkkuja ei voi syödä muutenkaan, koska ne sotkee päivän meiningit täysin. Mut onneks osaan olla myös pidättäytyväinen, koska muuten tää vois olla aika haastavaa.

Sillon kun mä jostain tosissani innostun niin se on silloin menoa. Noin viikko tätä rumbaa takana ja mä oon ihan koukussa siihen, että kalorit pitää pitää alle 2000 joka päivä (alkuun ainakin näin, koska haluan kutistaa mun vatsalaukkua). Ja oon rakastunut tosi tummaan Reissumieheen.. Siis siihen leipään! Mikään ei voita sitä kun saa aamupalaksi kaksi puolikasta tosi tummaa Reissumiestä (~172 kcal) sulatejuustolla päälystettyinä (tätä en oo itseasiassa laskenut), siihen päälle Balkan-makkaraa (~73 kcal) ja päälle vielä kurkkua (3 kcal) ja 1 tomaatti (22 kcal). Leipä ei oo oikeestaan ehkä ikinä ollut niin hyvää!

Mä sanoin Eiralle tossa eilenköhän se oli, että "mä en varmaan oo koko elämäni aikana syönyt niin paljon tomaattia kun olen syönyt tällä viikolla." Ja mä luulen, että se on vielä kaikenlisäksi totta. Mä luulin, että mä en tykkää tomaatista, mutta tykkäänhän minä! Jopa niin paljon, että joskus saatan syödä semmosen ihan sellaisenaan, huh!


Mut mä haluun myös oppia semmosen asian, että kaikesta ei oo oikeesti kieltäydyttävä. Että välillä on ok syödä vaikka jäätelö, koska muuten siitä tulee jonkinlainen kummitus, joka estää etenemisen. Jos jotain tekee mieli, niin sitä saa syödä, mutta kohtuudella, eikö?

Kohtuus, mitä aikaisemmin ei ole siis oikeestaan ollut, pitää löytää. Ja sitä tässä ehkä harjotellaankin. On niin monta kertaa käynyt mielessä tommosen aamupalaleivän jälkeen, että "olipa hyvää, voisin tehdä toisen!" aikasemmin olisin tehnyt, koska se oli niin hyvää.. Nyt oon osannut välttää, koska se olisi pois jostain toisesta ruokailusta ja rikkoisi kaavan.


Ja täs muistaa taas sen kuinka paljon tää oikeesti vaatii aikaa. Aamupalakaan ei ole sitä, että jääkaapista leivän päälle vaan kaikkea, vaan mä joudun valmistamaan sen herkkuleivän vähän pidemmällä kaavalla. Ja tälleen jää ehkä vähemmän semmosia tyhjiä kohtia taas päivään, jolloin mä yleensä kävin vaan hakemassa jääkaapista jotain nakkia tms. ja popsin huvikseni. Alkaa siis hahmottamaan myös sen nälkään syömisen ja huvikseen syömisen eron, joka aikasemmin oli kyllä ihan hukassa.


Anteeksi kovasti jos tää teksti on ollut ajoittain epäselvää, mutta mun keskittyminen on ollut osittain jossain muualla. Oon selaillut tota Samsung Health-sovellusta samalla ja käyttänyt laskinta ja muuta tämmöstä, ja sen takia välillä kadottanut sen langan jota piti seurata. Ehkä tästä kuitenkin jotain saa irti.

TL;DR: Projekti etenee hienosti, tosi tumma Reissumies on hyvää ja huvikseen syöminen alkaa olemaan historiaa. Ja tää kaikki tuntuu ihan kivalta. Kiitos.

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)