23. toukokuuta 2018

23052018 | Teatteriako?

Jos et ole koskaan käynyt katsomassa teatteria, niin nyt olisi korkea aika korjata asia.


Mä kelasin joskus, että teatterissa käyminen on vaan vanhoille ihmisille, joilla ei ole muuta tekemistä. Oletin sen olevan mahdottoman tylsää ajantuhlausta.

Ehkä musta itsestäni on nyt tullut se "vanha ihminen, jolla ei ole muuta tekemistä", koska mä tykkään teatterissa käymisestä tosi paljon. Arvostan perinteisiä teattereita paljon enemmän kun elokuvateattereita.


Ollaan nyt ton teatterityöpajan kanssa käyty aika paljon katsomassa erilaisia esityksiä, enkä mä ole vielä kertaakaan pettynyt. Se on mahtava kokemus, kun se kaikki tapahtuu siinä ihan sun edessä oikeesti.

Mä kiinnitän itse paljon huomiota lavasteisiin. Kaikki se työ, mitä ne näyttelijät joutuu näyttelemisen lisäksi siinä tekemään. Yhtäkkiä tulee pimeys, ja kun valot syttyy takaisin niin "kaikki" on uutta. Näyttelijät ovat vaihtaneet paikkaa, vaikka ovat ihan samassa paikassa. Se on aika mielen räjäyttävää.

Ja mä arvostan sitä työtä mitä ne muutenkin tekee. Se kaikki vuorosanojen opettelu ja muu näyttelijäntyö. Se vaatii kyllä varmasti isoa intohimoa työtään/harrastustaan kohtaan.

Sitten on vielä sekin, että se kaikki ei tapahdu aina vaan näyttämöllä. Näyttelijät voi kulkea vaikka katsomon ohi. Elokuvaa katsoessa se kaikki tapahtuu vain siellä ruudulla. Se on niin tylsää! Tai siis nykyään mun mielestä se on niin tylsää. Kyllä se vielä ennen kelpas, kun ei tiennyt paremmasta.


Ehkä tästä kirjoituksesta ainakin huokuu se, että mä arvostan nykyään teatteria, vaikka ennen pidin sitä hömppänä. Ajatusmaailma voi muuttua paljonkin, jos antaa uusille asioille mahdollisuuden. Ehkä se on kiteytettynä se tän merkinnän ajatus.

Uusia asioita siis kannattaa kokeilla, niistä voi löytää joskus jotain todella mahtavaa! Etkä enää välttämättä halua palata vanhaan.


Tänään ollaan taas menossa katsomaan yhtä esitystä, ja mä odotan sitä aika suurella innolla. Näytöksen nimi on Kaksi Heimoa. Hauskaahan siinä on se, että oltiin itse mukana tekemässä lavastusta tohon näytelmään. Nyt nähdään miltä näyttää kokonaisuus.

Eipä mulla tässä enempiä, mutta kokeilkaa teatteria.

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)