24. maaliskuuta 2019

Miten minä lopetin tupakoinnin?

Mä aina pohdin päässäni, että "nyt en kirjota enää tupakasta, nyt en kirjota enää tupakasta". Vaan arvatkaapa mistä mä nyt kirjotan? Jos arvasit, että tupakasta, olet oikeassa.

Multa on kysytty paljon siitä, että miten mä tein sen? Mä en muista olenko mä sitä tänne koskaan kirjottanut.. Tai siis varmasti olen, mutta en nyt vaan muista. Haluun kuitenkin nyt vielä kerran käydä läpi tämän, ja ehkä näin motivoida muitakin ihmisiä lopettamaan. En siis pakota! Mutta jos on käynyt yhtään mielessä, niin mun ohjeeni on seuraavanlainen:

Asenna puhelimeesi sovellus, joka laskee sulle asioita. Asioita kuten kuinka kauan olet ollut polttamatta, kuinka paljon rahaa olet säästänyt (jos se ei olisi mennyt johonkin muuhun), kuinka monta tupakkaa olet jättänyt polttamatta ja kertoo se vielä siitäkin, että tiettyjen aikojen jälkeen jokin osa-alue sinussa paranee (mm. pulssi, maku- ja hajuaisti yms.)


Eirahan meillä alotti lopettamisen ensin. Se otti siihen avuksi Champix-nimisen lääkkeen. Se on suhteellisen kallis, mutta se auttoi Eiraa, joten en tuomitse. Mä innostuin lopettamisesta siinä kohtaa kun Eira esitteli mulle sen sovelluksen, jolla se seuraa tupakattomia päiviä. Istuttiin meiän terassilla, minä siinä tupakkia poltellen ja tokaisin yhtäkkiä vaan sovelluksesta innostuneena "olisikohan tää mun viimenen tupakka?"

Ja se oli. 23. elokuuta 2018 asensin puhelimeeni sovelluksen, joka kantaa nimeä "Smoke Free". Se on englanninkielinen, koska sillon ei ainakaan löytynyt ainuttakaan suomalaista vastaavaa. Löytyi vain huonosti suomennettuja, ja siis Eiralla on joku semmonen.. Olisihan se tietenkin tuonut hieman huumoria lopettamiseen kun olisi lukenut huonosti suomennettuja juttuja, mutta jätin sen kuitenkin väliin. Oon pärjännyt myös ihan hyvin tällä englanninkielisellä.


Mä lopetin siis seinään. En alkanut vähentämään tai mitään, koska musta tuntuu, että se on vaan ittensä huijaamista. Kuinka moni on oikeesti vähentänyt ja sen jälkeen lopettanut tupakan? En tiedä yhtään. Tiedän ihmisiä, jotka on vähentänyt, mutta vain väliaikaisesti, vaikka lopetus olisikin ollut mielessä. Vähentäminen toimii vaan hetken, uskoisin.

Kun lopettaa seinään, ei tarvitse itseään huijata. Siihen avuksi tuo sovellus, koska sä et todellakaan halua nollata noita päiviä. Miettikää nyt, ootte saanut siihen vaikka viikon ja kolme päivää; jos meet tupakalle, sä joudut itse pyyhkimään ne päivät pois tuolta sovelluksesta. Se tuntuu varmasti pahalta. Mä en oo onneks joutunut niin tekemään, koska mä oon pysynyt poissa tupakasta – ja seuraavaksi tietoja siitä, että kuinka kauan:

7 kuukautta ja 14 tuntia. Eli eilen siinä joskus 21 aikaan illalla on tullut tasan 7 kuukautta täyteen. Ja mä en todellakaan halua joutua pyyhkimään tota aikaa pois tuolta. Mä haluan vaan kasvattaa tota lukua mahdollisimman paljon! Odotan jo innolla, että miltä toi mahdollisesti näyttää vuoden jälkeen.


TL;DR:
1. Asenna puhelimeen sovellus, joka laskee sulle tupakkavapaita päiviä.
2. Lopeta tupakointi. Älä ota siihen mitään nikotiinituotteita avuksi, ellet tunne ihan pakottavaa tarvetta.
3. Anna ajan kulua, äläkä tupakoi.
4. Tule iloiseksi siitä, että sovellus näyttää sinulle kuinka olet ollut tupakoimatta jo viikon/kuukauden/vuoden. Tule myös iloiseksi siitä, että sovellus kertoo sulle, että sulla on nyt parempi hajuaisti tms.

Mulle tää toimi näin, mutta en voi taata sen toimivuutta kaikilla. Ihmiset kun on kaikki niin erilaisia.


Ja koska mä vielä haluan hieman leveillä mun omilla tilastoilla, niin tässä niitä tulee! Oon säästänyt rahaa (tupakasta joo, mutta johonkin se on mennyt) 1382 euroa. Multa on jäänyt polttamatta n. 4253 tupakkaa. Oon pidentänyt mun elämää ton sovelluksen mukaan n. 53 päivää. Ja kun en ole seissyt/istunut tupakalla, niin mulla on ollut ns. ylimääräistä aikaa n. 354 tuntia. Mun pulssi on palautunut normaaliksi, mun happitasot on palautunut normaaliksi, hiilimonoksidi on eliminoitunut kehostani, kaikki nikotiini on pois musta ja sanotaan nyt vielä se, että mun maku- ja hajuaisti on parantunut.

Siinä on aika paljon vaan pelkkää positiivista asiaa. Seuraako tupakan lopettamisesta jotain pahaa? No, mä oon kokenut pahana sen, että välillä tekee mieli alkaa tupakoimaan uudestaan. Ne tilanteet täytyy vaan päässä jotenkin onnistua voittamaan. Pahalta on tuntunut myös.. Hmm.. No se tuntuu aika pahalta, että on haistanut sen, miltä tupakoiva ihminen haisee. Olisin pärjännyt ilman sitäkin tietoa, koska ei se oo mikään kovin hyvä tuoksu.. Ja mä haisin siltä samalta 9 vuotta? Hyh.

Itseasiassa tosta hajusta on vielä pakko sanoa se, että ei kaikki tupakoivat ihmiset oikeesti haise. Jotkut kantaa sitä hajua mukanaan vaan hetken sen tupakan jälkeen, mutta joillain se on oikeesti vaatteissa. Eikä tupakoiva ihminen huomaa sitä itse ja sehän se vasta hauskaa onkin.


Protip: Jos sulla on taipumusta haista tupakalle, niin älä missään nimessä yhdistä siihen enää energiajuomaa. Riihimäen ABC:llä tulee tosi usein vastaan tämän kombon omaavia, ehkä just ja just täysi-ikäisiä ihmisiä. Se on oikeesti ehkä kammottavin haju, mitä voi haistaa yleisellä paikalla.


Nyt mä teen lupauksen, jonka saatan ehkä joutua rikkomaan.. Mutta kirjotan tupakasta seuraavan kerran vasta sitten, kun mulla on vuosi täynnä. Se miksi mä saatan sen joutua rikkomaan on se, että mun on ollut hyvä kirjottaa tänne välillä niistä kiusaavista tilanteista ja voittaa ne siten. Jos mulle oikein kauhea kiusaus jossain vaiheessa tulee, niin mä kirjotan siitä vaikka mulla ei olisi vuosi vielä täynnä. Sovittu?

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)