10. helmikuuta 2019

Hajuhaitoista päänsärkyä


Mä oon kai joskus kirjottanut tänne siitä, että oletan olevani jotenkin hajuaistiyliherkkä? En oo sitä missään käydyt todentamassa, mutta mulla on mun omat oireeni.

Lueskelin äsken Wikipediasta artikkelia aiheesta ja siellä oli ihan osuvia kohtia. Joten.. Voisiko se olla?

Miksi mä nyt sitten päädyin kirjottamaan tästä? No, töissä on tullut kaksi kertaa vastaan tilanne, jossa mä en ole kyennyt toimimaan, koska en pysty tottumaan hajussa työskentelyyn. Siis te voitte nyt pohtia, että "sä et vaan halua toimia pahassa hajussa", mutta ei, ei se sitä ole. Lainataan Wikipediasta semmonen kohta, mikä sai mut tosissaan ajattelemaan, että tämä se on:

Esimerkiksi jonkin aikaa pahassa hajussa oleskelun jälkeen saattaa tuntua siltä kuin haju olisi kokonaan kadonnut, vaikka todellisuudessa haju onkin pysynyt samana. Kun tällaista aistiärsykkeen vastaanoton vaimennusta ei tapahdu, henkilö ei totu esimerkiksi häiritsevään hajuun tai meluun, vaan ärsykkeen häiritsevyys jopa kumuloituu altistuksen aikana.

Mun nenä ei vaan totu hajuihin. Pitkässä juoksussa mulle tulee vaan pää kipeeksi haisevissa tilanteissa, ja se ei ole kovinkaan hauskaa.


Oikeestaan tää päänsärkyä aiheuttava asia tuli mulle vahvasti vastaan taas eilen, ja siksi mä oikeesti nyt halusin aiheesta kirjottaa. Naisten hajuvedet, ei kaikki, mutta aika iso osa niistä, ne aiheuttaa mulle hyvin nopeasti päänsärkyä.

Eiran mä olen saanut vähentämään hajuvesien käyttöä, mutta en voi vaikuttaa siihen muualla. Eilen käytiin kaupassa, lauantai-iltana siis, ja siellä tuli vastaan kaksi ihmistä, jotka olivat ilmeisesti uineet jossain hajuvesialtaassa. Mua ei siis useinkaan normaali käyttö häiritse, mutta mun nenä tajuaa kyllä heti kun sitä on laitettu ihan liikaa.. Okei, sen tajuaisi myös kuolleiden nenät, mutta joo..

Toinen naisista saattoi olla matkalla joihinkin bileisiin, ja sen takia oli niin hajustautunut (en arvosta silti yhtään sen enempää), mutta toinen oli ilmeisesti ruokaostoksilla perheensä kanssa. Sääliksi käy sitä pientä lasta, joka joutui tän naishenkilön kärryssä istumaan, siellä oli varmasti aikamoiset "tuoksut"..

Mä en voinut mennä kassallakaan siihen jonoon, missä tää miss perheenäiti oli. Ei mun tarvinnut kun olla sen kanssa hetki samalla hyllyllä ja mun pää alkoi jo pahaenteisesti kertomaan saapuvasta särkytilasta. Sitten tuli vastaan tämä miss bileisiinlähtijä ja hetki sen jälkeen mun pää oli kipeä.


Mä avauduin aiheesta anonyyminä, ja sain takaisin kommentin: "Typerää pyytää tuntemattomia rajottamaan toimintaansa, kun samalla logiikalla mä voisin pyytää sua olla käymättä kaupoissa?" Ja tämä oli mielestäni kovin typerä argumentti, ja silti se meni ihon alle. Eilen sanoin, että olen oppinut, mutta en ilmeisesti ole..

Mun mielestä kaupassa käymisen vertaaminen siihen, että kaataa päälleen litratolkulla hajuvettä ei ehkä ihan toimi. Okei joo, mä pärjäisin ilman kauppaa jos lähtisin tästä metsästämään ja keräilemään erinäisiä asioita metsästä. Vaihtoehtoisesti Eira voisi hoitaa kaikki kauppareissut, okei. Mutta pärjääkö nää ihmiset ilman hajuvettä? Hmm. Voihan se toki vaikeeta olla.

Mulle ehdotettiin jopa sitä, että mun olisi hyvä käyttää jotain hengityssuojainta kaupassa. Mun syyhän se on, että ihmiset "tuoksuu" liikaa. Kaupassa käynnin pitäisi olla semmonen kaikkia sopivasti miellyttävä tilanne, eikä kenenkään tulisi olla häiriöksi toiselle. Eikö? Olisi kiva, että voisi vaan käydä kaupassa ilman, että se aiheuttaa sen enempää kun täydemmän jääkaapin.

Mun vastaus tähän hajuvesipuolustukseen oli sitten se, että "menen seuraavalla kerralla kauppaan köntsät housuissa, ja jos joku valittaa niin pyydän ystävällisesti laittamaan naamaria naamaan". Ihan osuva, eikö?


Tämä kaikki hirveässä tunnekuohussa kirjoitettu teksti tiivistyy siis siihen, että älkää käyttäkö sitä hajuvettä niin paljon! Ajatelkaa muitakin! Edes kauppareissulla? Jooko? Olkaa niin kilttejä..! Mulla oli eilisen illan pää sitten sopivan kipeä, ja sehän se oli mitä lauantailta toivoin.

Turhamaisuus vai normaali kauppareissu, kumpi nyt sitten on tärkeempää?

Terveisin,
Tekko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)