15. kesäkuuta 2021

Tv-viihteestä marmattava tolppaan ajaja

Mä ajattelin tänään vähän marista teille, koska mua vähän harmittaa. Ei mikään hirveen vakava aihe, mutta semmonen kuitenkin, että on pakko vähän purkautua. Ja jos olen tänään osannut otsikoida oikein, niin tiedättekin jo syyn marinalleni. Kyseessä on kuitenkin siis tv-ohjelmat, jos en sitä siis otsikkoon saanut mahtumaan. Ja kyllä, minä yleensä kirjotan tekstin ensin ja otsikoin vasta sitten sen mukaan, että mitä tekstiä sitä on taas tullut suollettua.


Ihan ensin ohjelma nimeltä Kymppitonni. Se oli joskus semmonen ohjelma, että sitä ihan perheen kanssa tuijoteltiin. Muistaakseni se oli ihan semmonen ohjelma, että sen äärelle kokoonnuttiin isomminkin perheen voimin. Juontajana mahtava Riitta Väisänen!

Muistan, että meiän äitillä oli tapana aina laittaa silmiään kiinni ja kuunnella se vihje sieltä televisiosta, ja yrittää itsekin arvata kyseistä sanaa. Välillä sitä ehkä itsekin yritti, mutta harvemmin se oma tieto mihinkään riitti ja yleensä sitä tulikin sitten vastattua mitä äiti vastasi.

Se oli siis mukava ohjelma ja siinä oli hyvä juontaja, sitä oli kiva katsoa. Loppui aikanaan ja hävisi tv-historiaan. Sittenpä koitti se aika kun Kymppitonni tuli takaisin teeveeseen, mutta juontaja oli vaihtunut. Mun täytyy kyllä sanoa, että mä inhosin sitä uutta juontajaa jo ihan sen aikaisempien projektien takia, joten mulla oli omat ennakko-odotukseni. Ja ehkäpä ne oli just ne ennakko-odotukset, mutta mä en ole voinut katsoa ainuttakaan uutta jaksoa alusta loppuun.

Mun mielestä, jos saan siis mielipiteeni kertoa, tommosessa ohjelmassa pitäisi olla neutraali juontaja. Semmonen, joka ei herätä oikein minkäänlaista mielipidettä. Riitta Väisänen oli sitä, ja sen persoona ei voinut häiritä ketään. Cristal Snow taas.. No, se on ärsyttävä hahmo. Ja nimenomaan hahmo. Jos juontaja olisi vaikka itse Tapio Mikael Huuska (henkilö Cristal Snow -hahmon takana), niin ohjelma voisi taas olla katsottavissa.

Ja kun siis.. No, te varmaan teette nyt musta omat oletuksenne, mutta ei mua häiritse jos mies ottaa tommosen hahmon. Se on ihan ok. Mutta jos semmonen muka-hauska hahmo laitetaan juontamaan oikeesti viihdyttävää tv-ohjelmaa, niin häviää siitä tv-ohjelmasta kyllä täysin viihdearvo.

En mä haikaile Riitta Väisäsenkään perään, mutta joku henkilö, joka olisi suhteellisen neutraali. Henkilö, joka ei ärsyttäisi puhetavallaan tai pukeutumisellaan ketään. Ymmärrättekö mun pointin? Cristal Snow:n mukana myös lavasteet on mennyt semmoseksi, hmm, ilotulitukseksi jota ei ole kiva katsoa. Liian värikästä ja liikaa kaikkea ylimääräistä.

Jos ei vielä selvinnyt, niin mua ärsyttää eniten se, että hyvä ohjelmaformaatti pilataan sillä kaikella ylimääräisellä. Sen olisi voinut pitää simppelinä, kivana katsottavana. Ihan varmasti se ohjelma olis meidän tuijottelulistalla, jos sitä vaan voisi tuijotella.


Nämä Kymppitonnin pilaamisen aiheuttamat arvet revittiin tänään auki kun avasin Iltalehden. Iloinen uutinen: Onnenpyörä tuodaan takaisin! Huono uutinen: sitä juontaa Cristal Snow ja Niko Saarinen. Ei, ei ja ei. Siis ei. En tiedä onko Niko Saarinenkin hahmo, mutta edelleenkään ei hahmoja juontamaan oikeesti hyviä ohjelmia.

Jo Jethro Rostedt onnistui viemään Onnenpyörän sille alueelle, että sitä ei ollut enää kiva katsoa. Jos mietitään, että voiko sitä enää alemmas viedä, niin näköjään. Eikö suomalaiset oikeesti hyvät juontajat enää suostu, vai kysytäänkö nykyään aina ensimmäisenä semmosilta, jotka herättää eniten puhetta? Jos jälkimmäinen, niin kannattaa lopettaa. Ihan oikeesti hyviä formaatteja viedään vaan pohjamutiin.

Vaikka toisaalta.. Kai katsojia riittää, koska pyöriihän toi Kymppitonnikin vielä..


Vai onko tulevaisuus nyt tv-viihteen osalta se, että kohta ohjelmia juontaa Putous-hahmot? Voitaisko me vaihtaa Huutokauppakeisari myös johonkin, hmm, vaikka Tanhupalloon? Ihan yhtä älykäs ratkaisu, kun laittaa Cristal Snow juontamaan vanhoja hyviä formaatteja.

Ja ei siis Cristal Snow ole ainut hahmo mikä on pilannut hyviä tv-formaatteja. Jossain vaiheessa yritettiin tuoda Bumtsibum takaisin, vetäjänään Kalle Lindroth. Pystyin taas katsomaan ehkä yhden jakson ja se oli sillä taputeltu. Siinä taas oli muistaakseni se, että Kalle yritti liikaa olla Marco Bjurström. Ei sekään toimi. Liika yrittäminen on liikaa. Jos se olisi juontanut sitä ilman minkäänlaista hahmoa, niin olisin varmasti arvostanut. Ja muistaakseni ne vakiokilpailijat oli surkeita. Missä on vanha kunnon Seppo Hovi?

Nyt kun tässä samalla googlettelen asioita, niin huomasin Bumtsibumin tekevän taas paluuta. Luvattu tälle vuodelle ilmeisesti? Tällä kertaa juontajaksi on ilmeisesti valikoitunut Jaana Pelkonen! Pelkonen oli aikoinaan tosi hyvä TILT-peliohjelmassa ja sittemmin tykkäsin myös siitä All together now Suomi -ohjelmassakin. Siinä on tarpeeksi neutraali henkilö minun makuuni! Mä voisin oikeesti palata taas katsomaan Kymppitonniakin, jos siellä olisi juontajana nyt esimerkiksi vaikka Jaana Pelkonen.

Tai miten olisi Jaakko Saariluoma, Mikko Leppilampi tai Heikki Paasonen? Onhan ne nyt aika kulahtaneita naamoja jo, mutta silti kuka vaan noista voisi juontaa mitä tahansa. Ne osaa työnsä ja ne on tarpeeksi mitäänsanomattomia hyvällä tavalla. Jos voi edes sanoa, että joku on tarpeeksi mitäänsanomaton hyvällä tavalla..

Juontajan ei kuitenkaan tarvitse olla pääroolissa tommosissa ohjelmissa, vaikka ne sitä onkin. Niiden tehtävä on vaan kuljettaa ohjelmaa kivasti eteenpäin, eikä ottaa sen enempää roolia. Kiitos, tätä mieltä minä olen ja tätä mä yritin tässä kokoaika sanoa. Hyvä formaatti ei tarvitse liikaa turhia kehyksiä.


Päivän kuva, hmm.. Sitä ei vielä ole. Mun oli pakko päästä kirjottamaan mun ajatuksia äkkiä ylös, etten vaan niitä unohda. Eli tehdään taas kuten tehtiin eilenkin, että pidetään tähän väliin semmonen teille näkymätön tauko. Teen hetken jotain ja katson, että saanko jonkun kivan kuvan ulos ja tulen sitten jatkamaan merkinnän loppuun.


Ennen päivän kuvaa itseasiassa vielä sen verran, että käytiin tänään heittämässä pyörälenkki koko perheen voimin. Eihän se mitenkään kovin loistavasti mennyt, mutta se olikin semmonen harjoituslento. Maxin kypärä oli ensinnäkin aivan liian löysällä ja se oli jatkuvasti sen silmillä. Reittivalinta oli huono ja kaiken kruunasi vielä se, että mä ajoin omalla pyörälläni tolppaan.

Jaa, että mitenkö niin pääsi käymään? No, mä yritin kokoaika tarkkailla Maxin vointia. Miten se viihtyy ja miten pahasti se kypärä sen silmillä on milläkin hetkellä. Katseeni oli siis Maxissa, ei tiessä. Onneksi oltiin ylämäessä, eikä vauhtia ollut kovinkaan paljon kun törmäys tapahtui. Eikä siinä käynyt onneksi mitään muuta kun käsijarru vaihtoi hieman asentoaan, ja se oli helppo pyöräyttää takaisin.


Päivän kuvaan pääsi jälleen kerran vaippasankarimme Max. Sen suurinta herkkua ei ainakaan ole lääkkeet, sen voin taata.

Lääkkeiden ottaminen on oikeesti ihan omanlaisensa show aina. Se ilmeisesti nykyään jo haistaa jo sen, koska lääkettä on tulossa.. Ja siitähän se ajatus sitten aina lähtee. Pää pyörii, pyörii ja pyörii vaan. Katse kääntyy aina ihan päinvastaiseen suuntaan missä lääke sijaitsee.

Pari kertaa ollaan yritetty antaa se lääke maidon seassa. Toisinaan onnistuen, mutta yleensä siitä alkaa itkushow. En tiedä ajatteleeko se, että nyt on taas hyvä maito pilattu jollain moskalla, ja maito jää juomatta. Silloin täytyy odottaa, että poika melkein nukahtaa ja sitten kokeilla ruokkia uudestaan. Yleensä siinä kohtaa oon saanut sen maidon lääkkeineen menemään, kun se ei enää jaksa taistella vastaan.

Mutta jos jollain on joku helppo tapa, joku salaisuus, niin kerro! Olisi kaikkien kannalta kiva saada toi lääke helposti alas.

Ja nyt ei mulla muuta.

Terveisin,
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)