17. joulukuuta 2022

17/24 (2022) | Työnhaku ja Instagram


Tänään jutellaan hetki ihan vaan työnhaku-jutuista, koska kyllähän semmonenkin aihe mahtuu yhteen luukkuun. Pohdin siis ihan hieman vaan tota uutta työnhakumallia, joka ei omalla kohdallani ehkä ole ollut se kaikista toimivin. Sen jälkeen pohditaan myös hieman perfektionismiä, koska se on asia, josta voin sanoa kärsiväni. Tai ehkä enemmän kun itse perfektionismia, niin pohditaan tuota Instagramissa kohtaamaani ongelmaa.

Eira lähti poikien kanssa kyläilemään, joten mulle siunaantui tässä tämmönen oma hetki. Ajattelin, että käytän tämän fiksusti ja laitan työnhakuasiani kuntoon – eli siis haen vähintään neljää työpaikkaa, koska siihen minut on velvoitettu. Kirjauduin ensitöikseni TE-toimiston sivuille ja kas, ei avoimia tehtäviä. Mua niin ärsyttää tämä uusi malli, koska tämä ei jotenkin ole mun kohdalla toiminut kunnolla.

Joskus kun sieltä työkkäristä mulle selitettiin mitä tämä käytännössä tarkoittaa niin mä muistan oikein hyvin kun se täti siellä luurin toisessa päässä sanoi, että "tarkoittaa muun muossa sitä, että me ollaan täältä suhun paljon useammin yhteydessä". Ja tämä oli isoin vale ikinä. Ne ei ole ollut muhun yhteydessä sieltä vapaaehtoisesti kertaakaan. Mun asiat on kerennyt pari kertaa mennä niin pitkälle pieleen, että on tullut varoitus työkkäreiden katkeamisesta. Toinen mitätöitiin, koska yhteydenottopyyntöni jälkeen virhe myönnettiin sieltä suunnasta. Ensimmäisestäkään virheestä en ota itse vastuuta, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö kykenisi siihen. Se kuitenkin jätettiin mun harteille ja sen takia mun rahojen katkeaminen on yhtä virhettä lähempänä. Mun mielestä jos mulle sanotaan, että sieltä soitetaan useammin niin se tarkoittaa, että sieltä soitetaan useammin, eikä mun tarvitse olla huolissaan työnhaun katkeamisesta. Toki siis se mitä tämä on mulle käytännössä opettanut niin sen, että mun pitää itse pyytää niitä ottamaan yhteyttä, jotta ne on muhun useammin yhteydessä. Edes sen kerran kolmessa kuukaudessa. Mutta kyllä, minä aion olla yhteydessä sinne päin jos tilanne niin vaatii, koska ne ei selvästikään pysty itse noudattamaan sitä mitä puhelimessa silloin lupasivat.

Ja siis, kun.. No, mä en pidä siitä virkailijasta, jonka kanssa mun täytyy hoitaa mun asioita. Se puhuu mun työhistoriasta kokoaika vähättelevään sävyyn, vaikka mä tosiaan itsekin tiedän, että eihän se työhistoria silleen hyvältä näytä. Mä en vaan haluaisi sitä joka kerta kuulla, enkä jaksa, että mulle puhutaan silleen kun olisin jotenkin kakkosluokan kansalainen. Sen takia mä siis tavallaan toivon, että ne ei pitäisikään muhun useammin yhteyttä, koska en jaksaisi sitä kuunnella, mutta sitten taas toisaalta haluaisin pitää työmarkkinatuet rullaamassa, jotta pystytään elämään. 

Mutta mitä mä ihan oikeasti oikeasti toivoisin niin töitä. En jatkuvaa märinää työkkäritädiltä, en jatkuvia turhaakin turhempia työhakemuksia, en pelkoa siitä, että rahat loppuu.. Mä haluaisin ihan rehellisesti alkaa tienaamaan rahaa, jotta voisin tuoda paremman toimeentulon meidän perheelle. Mutta kun.. Niin, siihen sisältyy aina se mutta. Mä en halua tehdä ihan mitä tahansa töitä, en todella. Mä tiedän, että elämässä pitää tehdä epämiellyttäviäkin asioita, mutta mä en rehellisesti halua vaihtaa aikaa lapsieni kanssa johonkin työhön, joka ei tuo mulle muuta kun sitä rahaa. Mä haluan mielenkiintoisen työn, jotta se siirtymä lasten parista ei tuntuisi ihan mahdottoman järkyttävältä.

Tavallaan mä aina haaveilen etätöistä, että saisin olla kotona koneella ja tehdä täältä käsin kaiken tarvittavan. Ja tavallaan mä sitten taas myös kaipaan, että olisi joku uusi työyhteisö, johon pitäisi lähteä jotenkin tutustumaan. Ja sitten taas toisinaan mietin, että olisipa kivaa tehdä yötöitä, koska mä olen aika yöihminen loppujen lopuksi. Se sitten taas tarkoittaisi sitä, että nukkuisin päivät ja siten skippaisin lasten kanssa yhteisen ajan. Tää on vaikeaa. Tai kai tää olisi ihan helppoa, jos ei olisi niin kranttu. Tavallaan kai kuitenkin sitten loppujen lopuksi ajattelen, että aika on arvokkaampaa kuin raha ja sen takia mä en haluaisi tuhlata aikaa vain ja ainoastaan pelkästään tienatakseni rahaa. En tiedä.


En ajatellut tällaista merkintää kun tähän koneelle tulin, mutta.. No, kai yksi tämmöinenkin mahtuu tähän kalenteriin mukaan. Mun on pitänyt kirjoittaa siitä, että mä olen alkanut inhoamaan Instagramia julkaisualustana kuvilleni. Siis tavallaanhan se on siihen oikein mainio, koska sitähän varten se on luotu. Siinä on nyt vain kuitenkin ilmennyt uusia ongelmia, joihin en itse löydä ratkaisua ja täten en voi olla siihen täysin tyytyväinen. En usko, että ongelmat johtuu musta, mutta en ole nähnyt vastaavanlaista tulevan vastaan muilla, joten sitten taas vian täytyykin olla mussa?

Mähän olen jonkinasteinen perfektionisti. Mä en voi sietää esimerkiksi tämmöisiä kuvia:
Tää tuottaa mulle hyvin paljon epämiellyttävää oloa. Jos et huomaa mikä siinä on vialla niin sitten en tiedä mitä sanoa. Mutta tommoset pienet asiat kuten tossa kuvassa nyt noi kaksi tiiltä, jotka on keskenään väärässä paikassa.. Ne ei ole hyväksi mulle.

Miten tämä sitten liittyy Instagramiin? No, katsokaapa seuraavaa kuvaa hetki ja jos olette yhtään niin tarkkoja kun mitä minä olen niin te kyllä huomaatte.
Täähän on tosiaan nyt sitten tuolta mun Instagramista otettu kuvankaappaus viimeisimmistä kuvista. Sanokaa, että te näette sen mikä mua ärsyttää suuresti? Ei, se ei ole mun naama tuolla vasemmassa alakulmassa mikä mua itseäni ainakaan ärsyttää. Mua ärsyttää noi valkoset palkit! Ja mä en tiedä mistä ihmeestä ne on tullut? Kun olen julkaisemassa kuvaa niin yleensä tutkin hyvin tarkkaan, että kuva on kunnossa ja julkaisukelpoinen. Mä en julkaise mitä vaan, koska se on tosiaan tuo perfektionismi aika paha. Tällein kuitenkin joulukuussa kun pitää se 24 päivää putkeen kuvia julkaista, niin mukaan mahtuu myös kuvanlaadullisesti huonolaatuisia kuvia jos niissä on vaan joku sanoma tai idea. Mutta mitä tonne ei mun mielestä kuuluisi mahtua niin on noi hemmetin valkoset palkit! Etkö muka vieläkään näe niitä?
Nyt varmaan pystytte ne näkemään kun laitoin niihin tommosta punaista raitaa? Niin, kyllä, niissä kuuluisi olla tuota kuvaa eikä mitään valkoista palkkia! Mä olen muutaman julkaisun joutunut tekemään kerran tai kahdesti uudestaan, jotta sitä valkoista palkkia ei vaan tulisi. Näissä julkaisuissa en ole sitä alkuun nähnyt, koska sitä ei tosiaan näy siinä julkaisuvaiheessa. Ne ilmestyy vasta kun kuva on julkaistu, eli julkinen. Ja siis ne on niissä kuvissa, eikä tossa ulkoasussa. Katsokaapa:
Siinä se palkki taas on!

Se ei tule kaikkiin kuviin, mutta mä en myöskään tiedä, että mikä sen aiheuttaa. Jos tietäisin, niin en todellakaan tekisi enää sitä mitä ilmeisesti teen väärin. Tietääkö joku, että mikä tämä juttu oikein on? Tiedättekö miten pahalta tuntuu selata tota omaa syötettä kun siellä on sitten tommosia kuvia, joissa on epämääräinen valkoinen palkki?

Mä käytän puhelimella vielä tummaa teemaa, jolloin noi palkit siis erottuu mustasta taustasta oikein erittäin silmiinpistävästi. Ja mä en halua sitä! Uskotteko jo? Mä olen aivan kiukkuinen, koska mun pitää aina julkaista kuva ja tarkastaa se vielä sen julkaisun jälkeen uudestaan, jotta välttyisin noilta palkeilta. Tai siis jos niitä palkkeja esiintyy niin mun pitää luoda se julkaisu uudestaan ja sekään ei vielä välttämättä poista sitä ongelmaa. Yhden julkaisun jouduin tekemään kolme kertaa, että sain sen palkin pois.. Ja arvatkaapa jos joku kuva on julkaistu eilen ja huomaan sen palkin vaikka tänään? Niin, perfektionismi tappelee itsensä kanssa, koska samaan aikaan mä haluaisin poistaa sen kuvan ja julkaista sen uudestaan, mutta en voi julkaista esim. 16. luukkua uudestaan 17. päivä.. Tämä on ehkä päässäni paljon isompi ongelma kun se oikeasti onkaan.

Tässä joulukalenterissa nyt kuitenkin on ainakin kolme kuvaa, joissa toi surullinen palkki on mukana. Ne on vanhoja julkaisuja ja olen huomannut ne vasta jälkikäteen, joten siellä ne nyt sitten on ja pysyy. Yritän jatkossa tehdä entistäkin tarkempaa työtä kuvia tonne ladatessani, koska nyt tuli vaan raja vastaan. Lakkaan kohta julkaisemasta Instagramissa mitään jos tämä tämmöinen kaava jatkuu enkä löydä tai kuule ongelmaani ratkaisua.

Mutta niin, tätä on perfektionismi minun kohdallani. Liittyy aika paljon kaikkeen grafiikkaan ja justiinsa ulkoasuihin, mutta kyllä sen laukaisee myös moni muukin asia. Kuten se tiilikuva, jonka tähän laitoin.


Joo, just äsken lisäsin taas uuden kuvan sinne ja se palkki ilmestyi siihen taas. Ihan tyhjästä. Jouduin poistamaan sen Facebookista ja Instagramista ja tekemään julkaisun uudestaan. Asettelin kuvan uusiksi ja siirryin eteenpäin, jolloin tässä kohtaa huomasin kuinka se kuva lysähti ihmeellisesti. Tämä lysähdys lisäsi sen palkin sinne, enkä ymmärrä vieläkään, että miksi? Miksi se lysähtää ja miksi jos sitä ei huomaa niin siitä tulee lopulta valkoinen palkki? Ärsyttää.


Tässä kuitenkin kissakuva. Jos joku miettii, että mikä tuo (-Vetti) tuolla välissä on, niin sehän on semmonen hauska käännösleikki. Masa-Vetti, eli Vesa-Matti. Haha, hauskaa. No onhan se vähän? Onhan?

Joo, mut joo. Huomiseen ihmiset, koska nyt ei mulla muuta!

Terveisin,
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)