19. joulukuuta 2022

19/24 (2022) | Kysymyksiä tästä ja tulevasta vuodesta


Milloin olisi muka huono hetki kyselyille? Ei kai koskaan. Tämä luukku ainakin sisältää hyvän määrän kysymyksiä ja vastauksiakin niihin. Aiheena tosiaan tämä ja tuleva vuosi.

Haluan tähän alkuun sanoa, että Eirasta on tullut mun virallinen "tuolla on muuten kirjoitusvirhe"-ihminen. Mä en ole näitä joulukuun merkintöjä kerennyt itse oikolukemaan yhtään, koska mulla menee niin paljon aikaa jo pelkästään tähän merkintään itsessään, että ei jää aikaa ruveta korjailemaan heti. Eira on niitä sitten paikantanut ja mä olen niitä yrittänyt sitä mukaa korjata kun ne löytyy. Mutta jos täältä kirjoitusvirheitä löytyy niin syy on tokikin omani, mutta myös seula siinä tapauksessa vuotaa. Älkää kuitenkaan ottako liian vakavasti! Niistä voi mulle ilmotella myös muutkin, koska mä en halua jättää taakseni kirjoitusvirheitä, mutta niitä väkisin tulee kun vaan kirjottaa ja kirjottaa.

Nyt mä olen ihmiset sitten todella paljon edellä aikaani, koska tämäkin merkintä on ainakin aloitettu 17.12. Meillä on tässä tiedossa kaikenlaista, joka saattaa estää multa kirjoittelun, joten mun on pakko ennakoida nyt ainakin parin luukun verran.

Ja koska mä olen nyt tänään – tai siis silloin 17.12. – kirjoittanut jo kaksi luukkua, niin mulla on ideat hyvin vähissä. Luukku numero 18 piti sisällään jouluisia kysymyksiä, mutta mä löysin kyselyn myös tästä ja tulevasta vuodesta, ja mä haluan senkin tänne ehdottomasti jossain vaiheessa täyttää. Olkoon tämä täyteluukku sitten sitä varten, koska miksi ei? Mä saan tehdä mielekästä sisältöä ilman, että tarvitsee sen enempää stressata. Asiaan siispä:

VUOSI 2022

IHMISET

Kenen kanssa vietit aikaa eniten?
– Mulla on tähän kolme potentiaalista vastausvaihtoehtoa ja laitan ne jonkinlaisessa ehkä-aikajärjestyksessä tähän: Eira, Max ja Miio.
Keiden kanssa vuoden parhaat muistot?
– Tässäkin esiintynee varmasti samat nimet, mutta kyllä tähän listaan voi varmasti lisätä myös Ronin.
Riitelitkö usein?
– En kai? Tää vuosi on ollut ehkä suhteellisen leppoisa edelliseen verrattuna.
Ihastuitko/rakastuitko?
– Rakastuin, Miioon. Pieni ihmeellinen mies, joka saapui vahvistamaan meidän kokoonpanoa.
Petyitkö ihmisiin?
– Enpä kai. Toki mua harmittaa, että ei näe kaikkia ihmisiä joita haluaisi nähdä, mutta syy on paljolti myös itsessä. Jos pettyy siitä syystä muihin niin pitää pettyä enemmän myös itseensä.
Olisitko halunnut viettää enemmän aikaa kenenkään kanssa, kenen?
– Olisin. Vanhemmat, sisarukset ja toisinaan mulla on ikävä myös Riihimäki-aikaisia kavereitani.
Vietitkö liikaa aikaa jonkun kanssa?
– En mä sanoisi niin. Jos mulla alkaa tulemaan olo, että nyt riittää niin mä osaan vaihtaa omaa lokaatiotani. Mä osaan säännöstellä.
Oletko tehnyt jotain tänä vuonna, mitä et ole ennen tehnyt?
– Pyöräilin yhteensä 200 km kesäkuun aikana? 
Oletko riitaantunut kenenkään ystäväsi kanssa tänä vuonna?
– Ei se kai tänä vuonna ollut, mutta tänä vuonna sain selville, että minkä takia yksi kaveri on kaikonnut pois. Ja tämän seurauksena mä ikään kuin itse lähdin pois meidän vanhasta kaveriryhmästä. Aidot ystävät sieltä onneksi vielä jäi.
Saitko uusia ystäviä?
– Vanhoja lähti, mutta ei uusia tullut tilalle.
Ikävöitkö jotain?
– Tavallaan. Meidän vanhalla kaveriporukalla oli omat hetkensä, joita ei sitten ole muutamaan vuoteen oikein näkynyt. Perinteistä juhannusreissuakaan ei tapahtunut, mutta kai tämä kuuluu tähän kun vanhenee, lapsia tulee ja elämäntilanne muuttuu.

ITSE

Mitkä asiat vuodessa olivat tärkeitä?
– Oikeestaan kaikki aika lasten kanssa on ollut tärkeintä koko vuodessa. Ne hetket kun ne oppii jotain uutta, niin niistä vaan tulee joku niin hieno olo itsellekin. Ja tähän hyvin vahvasti liittyy myös Miion syntymä, joka oli kyllä vuoden ehdoton kohokohta.
Oletko muuttunut jotenkin?
– Mä haluaisin uskoa, että mä olen nyt lähempänä sitä pistettä, jossa mä sitten vihdoin tiedän mitä mä haluan isona tehdä. Ja mä luulen, että mä olen vihdoin tänä vuonna kasvanut täysi-ikäisyydestä aikuiseksi, joten ehkä se on ollut iso muutos.
Haluaisitko muuttaa jotain?
– Mä en haluaisi ehkäpä muuttaa vuodesta mitään. Mä jotenkin uskon, että kaikki se mikä tapahtuu niin tapahtuu jostain syystä. Onko se siis kohtaloon uskominen? Kaikki mikä on tehty tai jätetty tekemättä tekee meistä sen mitä me tänäpäivänä ollaan.
Oletko oppinut uutta?
– Koulutuksen kautta olen oppinut käyttämään WordPressiä, Elementoria ja Miroa. Ja paljon muutakin toki, mutta noilla pääsee jo pitkälle.
Kadutko jotain?
– No vastasinkin tähän tossa hitusen ylempänä. En kadu, koska kaikki mikä on tehty on tehty.
Olisitko jättänyt jotain tekemättä?
– Ja tämä on käytännössä ihan sama kysymys. Eli en.
Olisitko tahtonut tehdä jotain mitä et tehnyt?
– En, tavallaan. Se aina jää tokikin hieman kaihertamaan mieltä kun ei vietä läheisten ihmisten kanssa riittävästi aikaa, mutta en mä sitä viitsi jäädä katumaankaan.
Tahtoisitko elää jonkun päivän uudestaan?
– Jos mä sanoisin tähän, että Miion syntymäpäivän, koska se meni silleen sikäli taas aika sumussa, että ei tosikaan. Ei siinä osaa jotenkin keskittyä elämään ja se muuttuu semmoseksi ohikiitäväksi hetkeksi. Jos pystyisin sen elämään uudestaan ilman, että siinä on semmoinen tavallaan sumu päällä niin sitten valitsisin sen.
Olisitko tahtonut jättää jonkun päivän elämättä?
– En. Vaikka tossa oli enterorokkoa ja muuta epämiellyttävää niin en mä tällein jälkikäteen mitään vaihtais poiskaan. En mä osaa ainakaan ajatella niin.
Oletko lihonnut?
– Olen aika varma siitä. Mä en ihan rehellisesti kykene pysymään missään ihannepainossa, koska mulla vaan karkaa ajatus jossain kohtaa ja se on sitten menoa. Jos tahtoisin pysyä "hyväkroppaisena" niin mun täytyisi kokoaika olla keskittynyt siihen ja sen takia sitten elämänlaatu kärsisi muuten. 
Oletko saanut porttikieltoa minnekään tämän vuoden aikana?
– En ole, jos ei taas Jodelia lasketa mukaan. Mä en tiedä mikä siinä on, mutta mun mielipiteilläni mä onnistun saamaan jatkuvasti porttikiellon anonyymiin keskustelualustaan. Ja ei, mä en provosoi tai käyttäydy sielläkään huonosti. 
Oletko ollut elokuvissa YKSIN tämän vuoden aikana?
– En ole, en varmaan ole ikinä käynyt elokuvateatterissa yksin.
Oletko ottanut tatuointia/lävistystä viimeisen vuoden aikana?
– Tulihan noi Maxin ja Miion tassunjäljet tohon omaan käsivarteen. Ne on kylläkin tälläkin hetkellä vielä kesken, mutta erittäin hyvältä ne näyttää jo nyt. Jos vaan joskus saadaan taas aikaiseksi sovittua joku yhteinen sopiva päivä tatuoijan kanssa niin jatketaan sitten.

MUUTA

Kuinka monta ihmistä olet suudellut vuoden aikana?
– Yhtä olen suudellut ja ainakin kahta olen pusutellut – kyllä, puhun Eirasta ja lapsista.
Oletko joutunut tappeluun?
– En, ainakaan tiettävästi. En mä oo.
Oletko tehnyt mitään luvatonta vuoden aikana?
– Nyt täytyy sanoa, että en varmaan. Mä oon jotenkin pyrkinyt entistä kiltimpään elämään lapsien syntymisen jälkeen. Mä en halua vaarantaa itseäni, jotta en vaaranna lasten tulevaisuutta.
Oletko juonut kännejä?
– Olen olen, olenhan minä. Mun pää on vähän semmonen, että se kaipaa semmosta nollausta silloin tällöin. Joskus sitä tapahtui paljon useammin, mutta nyt ne on jäänyt noin yhteen kertaan kuukaudessa.
Oletko tehnyt jotain, mitä olet katunut kauan jälkeenpäin?
– Tänä vuonna.. Hmm, en? Nyt ei kyllä tule ainakaan mitään mieleen.
Minkälainen vuosi oli?
– Mä sanoisin, että tää oli aika hyvä. Tokihan tässä ei ole vielä joulua vietetty, eikä uutta vuottakaan juhlistettu mitenkään, mutta tähän asti tämä on ollut ihan onnistunut paketti.

MUISTOJA

Matkustelitko?
– Vähän.
Ulkomailla vai kotimaassa?
– Käytiinköhän me Virossa kerran.. Vai käytiinkö? Mutta kotimaan sisällä käytiin ainakin.. No, Porvoo on se vakio ja siellä tuli käytyä. Sit me käytiin Eiran kanssa viettämässä kahdenkeskistä aikaa Vantaan Flamingossa. Sälinkäällä tuli käytyä, mutta voiko sitä sanoa matkusteluksi? Mökkihän me varattiin juhannukseksi, mutta en muista senkään paikan nimeä. Mynämäki, ehkä? Puuhamaassakin tuli piipahdettua.
Kävitkö festareilla?
– En. Mä en ole yhtään ihminen, joka haluaisi maksaa siitä, että pääsee kuuntelemaan musiikkia livenä. Mulle on aina riittänyt se mitä tulee radiosta, Spotifysta tai milloin mistäkin.
Jokin surullinen asia?
– Ainahan noi kaikki sukulaisten sairaudet on todella surullisia asioita. Näiden asioiden kanssa on tänäkin vuonna jouduttu hitusen painimaan, eikä helpota vieläkään.
Kävitkö laivalla?
– Käytiin. Tätä asiaa piti ihan tutkimalla tutkia ja kysellä Eiraltakin. Eirakaan ei tätä alkuun heti muistanut tälle vuodelle tapahtuneeksi, vaan laittoi sen viime vuoteen. Mutta käytiinhän me tänä vuonna, alkuvuodesta Virossa.
Entä rannalla?
– En tainnut käydä vartavasten millään rannalla. Eipäs! Käytiinhän me kaverin mökillä, jossa on pieni tekolampi ja sen toisessa päässä on hyvin pieni semmoinen pläntti, jota voi hyvin varovasti kutsua rannaksi.
Parhaat muistot?
– Porvoo-reissu, juhannusreissu, Miion syntymä, apukätenä olo Sälinkäällä ja kesän pyöräilyreissut. Ainakin.
Parhaat päivämäärät?
– 11. elokuuta nyt ainakin. 
Mikä oli parasta tässä vuodessa?
– Jos täytyy valita yksi, niin Miion syntymä oli parasta tässä vuodessa.

VUOSI 2023

IHMISET

Keiden kanssa aiot viettää eniten aikaa?
– Mä voisin veikata, että Eiran, Maxin ja Miion. Ja eiköhän toi Roni ole potentiaalinen vaihtoehto myös.
Keiden kanssa luulet tulevan vuoden parhaat muistot?
– Mä haluaisin uskoa, että lasten kanssahan ne muodostuu. Potentiaalisesti myös Eira ja Roni. Jos joku tahtoo tulla mun kanssa tekemään tulevan vuoden parhaita muistoja niin tervetuloa vaan.
Aiotko riidellä usein?
– En mä aio. Mä en pidä siitä yhtään, joten pyrin pitämään sen omalta osaltani niin miniminä kun mahdollista. Jos sitä joku liikaa lypsää niin sitten varmasti saa minutkin riitelemään. Omasta aloitteesta en aio.
Ihastutko/rakastutko?
– Kai sitä vois ihastua ja rakastua tähän perheeseen joka vuosi enemmän ja enemmän.
Uskotko, että petyt ihmisiin?
– Mä en haluaisi kyllä pettyä keneenkään. Tavallaan taas tiedän, että kyllä työkkärit yms. osaa järjestää semmosia yllätyksiä, että pettymyksiä tulee sitten semmoisia ihmisiä kohtaan, jotka sen jollain tavalla ansaitsee.
Haluatko viettää enemmän aikaa kenenkään kanssa, kenen?
– Haluan. Mä haluaisin viettää enemmän aikaa vanhempieni kanssa ja sisarusteni kanssa. Tai siis, että osaisin irtautua enemmän tästä kotiarjesta ja liikahtaa täältä jonnekin vaikka ihan vaan kahville tai jotain.
Vietätkö liikaa aikaa jonkun kanssa?
– En usko. Kuten vastasin tuolla paljon ylempänä, niin mä osaan vaihtaa omaa lokaatiotani jos seura ei miellytä tai sitä on vaan tullut nautittua liikaa.
Tuletko tekemään jotain, mitä et ole ennen tehnyt?
– Mä ehkä haluaisin? En tiedä kyllä mitä. Kesälle ois kiva väsätä itelleen taas joku kiva haaste, vaikka 300 km pyörällä kesäkuun aikana? No, en usko siihen kykeneväni, mutta jotain tommosta vois.
Tuletko riitaantumaan kenenkään ystäväsi kanssa ensi vuonna?
– Mä todella toivon, että en. Niitä ei tosiaan tällä hetkellä ihan mahdottomasti ole, enkä yhtään haluaisi enää menettää.
Saatko uusia ystäviä?
– Mä haluaisin. Vaikka laatu onkin tällä hetkellä hyvää ja korvaa määrän, niin silti mulla on välillä semmonen olo, että olisi kiva tutustua johonkin jota ei vielä tiedä tai tunne. Joku ihan uusi ihminen ihan uusilla näkökulmilla.
Ikävöitkö jotain?
– En ainakaan haluaisi joutua ikävöimään.

ITSE

Mitkä asiat tulevat olemaan tulevassa vuodessa tärkeitä?
– Aika lasten kanssa, aika Eiran kanssa ja aika ystävien ja sukulaisten kanssa.
Aiotko muuttua jotenkin?
– Mä haluaisin tätäkin. Mä haluaisin kyetä alottamaan ne ad/hd-tutkimukset ja löytää ratkaisun mun päänsisäisille ongelmille. Tämän lisäksi haluaisin työllistyä, laihtua ja tulla paremmaksi ihmiseksi noin ylipäätään. Joka vuosi on hyvä kasvaa vähän ihmisenä.
Aiotko oppia uutta?
– Kyllä mä olen aika varma siitä, että aion. Jos löydän työpaikan niin sen ohella aion tulla alani ammattilaiseksi. Ja jos ei muuten niin sitten pitää hakea taas joku koulutus/koulupaikka, jotta ei aivan jää lojumaan kotiin. 
Tuletko katumaan jotain?
– Tuskinpa vain. En aio katua asioita tulevana vuonnakaan. Ellen sitten töppää jotenkin todella pahasti, mutta siihen mä en usko.
Tuletko lihomaan?
– Uskoisin näin. Mun pitää keskittyä niin moneen muuhun asiaan, että mä en samalla voi keskittyä pitämään itsestäni niin hyvää huolta kun mun ehkä pitäisi. Lihoa en kyllä enää tahtoisi, mutta tämähän se on aina ollut mun suuntani.
Tuletko saamaan porttikieltoa minnekään tulevan vuoden aikana?
– En uskoakseni. Mä niin harvoin missään edes käyn, koska esim. baarit on todella kaukana mun mielenkiinnonkohteista nykyään, että sen kerran tai pari kun siellä käy niin osaan varmasti käyttäytyä.
Aiotko mennä elokuviin YKSIN tulevan vuoden aikana?
– En yksin, varmastikaan. Jonkun kanssa olisi varmasti kiva jos tulee hyviä kotimaisia elokuvia.
Aiotko ottaa tatuointia/lävistystä tulevan vuoden aikana?
– Mä haluaisin ainakin tatuointeja. Tatuoinnit on niin kivoja, että niitä voisin ihan mielelläni ottaa. Pitänee siis alkaa suunnittelemaan.

MUUTA

Kuinka montaa ihmistä aiot suudella vuoden aikana?
– Luulen, että yksi riittää mulle oikein mainiosti.
Aiotko joutua tappeluun?
– En aio. En ainakaan omasta vapaasta tahdostani. Ja jos joudunkin, niin tuskin siihen mitenkään sen kummallisemmin osallistun.
Tuletko tekemään jotain luvatonta vuoden aikana?
– Mä en usko. Mä haluan elää suhteellisen näkymätöntä elämää ja siihen ei kuulu luvattomuudet. Tahdon olla mahdollisimman näkymätön ihminen tuntemattomille ihmisille.
Aiotko juoda kännejä?
– Mä olen suhteellisen varma siitä. Mä en tiedä mitä pitäisi tapahtua, että osaisi luopua täysin känneistä. Se on mulle tapa nollata päätä jos se käy ihan mahdottomasti ylikierroksilla.
Minkälainen vuosi tulee olemaan?
– Mä haluaisin ajatella, että tuleva vuosi on aina edeltäjäänsä parempi. Koska tämä vuosi on ollut hyvä niin tuleva vuosi tulee olemaan parempi, eikö näin? Haluun ainakin panostaa siihen, että näin tapahtuu.

UUSIA MUISTOJA

Aiotko matkustella?
– Mä haluaisin. En lentokoneessa, koska se on vihoviimeinen matkustelumuoto meikäläiselle. Laivalla voisin käydä, junalla jossain ja autolla me varmasti mennään jonnekin.
Ulkomailla vai kotimaassa?
– Laivalla ulkomaille, mutta muuten riittää oikein erittäin mainiosti kotimaanmatkailu.
Käytkö festareilla?
– Mä en tiedättekös usko siihen. Jos joku onnistuu saamaan jollain tavalla Leevi and the Leavingsin livekeikalle johonkin niin sitten kyllä. Se kun on mahdotonta, niin en usko osallistuvani festareille.
Käytkö laivalla?
– Mä haluaisin ehkäpä. En tiedä miksi, koska onhan se aika kuluttavaa, mutta jotenkin se on omalla tavallaan myös ihan kiva juttu.
Entä rannalla?
– Se on kuulkaas semmonen juttu, että jos minä menen johonkin yleiselle rannalle niin mut työnnetään takaisin lätäkköön. Tai lähetetään eläintarhaan tai täytettäväksi. Oishan se silti kiva käydä jos lapset sitä vaatii.
Parhaat päivämäärät?
– Luultavasti 28.10. ja 11.8. Ehkä juhannuksen ajankohta voi olla myös kivaa ja sitten joulunaika.
Mitä luulet, mikä tulee olemaan parasta tulevassa vuodessa?
– Luultavasti lapset, Eira ja muutkin ihmiset. Ja pyritään nyt siihen, että se tulee olemaan parempi vuosi kun edeltäjänsä, vaikka ei tässäkään mitään vikaa ollut.


Näin, hyvät ihmiset, olen valmis. Mä jopa mietin, että mä voisin tehdä tästä jonkinlaisen perinteen. En tiedä tuleeko tästä perinne tähän kalenteriin vai jätänkö tämän jatkossa ihan sinne vuoden loppuun, mutta tää on aika hauska. Voi sitten verrata, että mitä ajatuksia oli seuraavasta vuodesta ja, että toteutuiko mikään.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin tämä ei tavallaan ole kopio mistään aiemmasta kyselystä, koska mä tavallaan jouduin tekemään tän uusiksi. Tulevan vuoden kysymyksiä oli vain ehkä 10 kappaletta, mutta se ei mulle riittänyt. Päätin, että käännetään tän vuoden kysymykset nurin ja pohditaan niitä myös tulevaisuuden näkövinkkelistä. Ja tottakai sinne mahtui semmoisia kysymyksiä, joihin olisi ollut mahdoton vastata etukäteen, joten ne mä ihan surutta poistin. Jäljelle jäi kuitenkin tosi hyvä paketti erinäisiä kysymyksiä. Toivottavasti teillä oli yhtä kivaa lukea tätä kun mitä mulla oli tätä tehdessä. Mä en edelleenkään tiedä, että minkä ihmeen takia näihin kyselyihin on niin hauska vastailla? Kai se on jotenkin ehkä se, että joutuu pohtimaan omaa elämäänsä taakse- ja eteenpäin. Liian harvoin sitä tulee pysähdyttyä ja mietittyä, että mitähän kivaa tähän vuoteen on mahtunut..

Päivän kuvan pariin, än yy tee, nyt!


Kaivelin taas vähän menneisyyttä ja löysin sieltä tähän päivään sopivan kuvan. Villehän täyttää siis tänään vuosia ja halusin tällä tavoin onnitella häntä tässä näin kivasti. Hyvin synnytty!

No, se kuitenkin tästä merkinnästä ja sen kestävyydestä. Huomiseen hyvät ihmiset, koska nyt ei tosiaan mulla mitään muuta!

Terveisin,
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)