6. joulukuuta 2022

6/24 (2022) | Varovasti raha-asioiden kanssa


Tässä luukussa käydään vähän läpi tilannetta johon olen itseni huolimattomasti ajanut. Siitä sitten juolahtaakin mieleeni toinen asia, huijarit, josta kaikkien kannattaa ainakin edes se opetus käydä lukemassa, koska se on tärkeä.

Mun täytyy sanoa, että mä olen jotenkin onnistunut vetämään itseni ihan tukkoon. Mä olen yleensä ollut se tyyppi, joka käy ostelemassa ostokset kaupoista, eikä tilaa helposti netistä. Nyt kun mä olen viime vuosina innostunut tilaamaan enenevissä määrin netistä asioita, niin mun täytyy sanoa, että onhan se helppoa ja kivaa, mutta.. Mä en tällä hetkellä edes ole varma, että kuinka paljon mulla on osamaksuja tai laskuja noista kaikista ostoksista yhteensä. Ja mua siis ärsyttää, koska en mä ole tämmönen ihminen. Raha-asioissa oon pyrkinyt olemaan fiksu ja toisinaan oon sitä enemmän ollutkin. Toisinaan on tullut tehtyä tyhmiä päätöksiä ja tämän täytyy nyt olla yksi niistä. Ei tämä vedä vertoja sille pienelle pikavippi-kierteelle mitä kokeilin tossa jokunen vuosi takaperin, mutta kyllähän tästäkin alkaa ongelma muodostua jos tämä vielä jatkuu. Mut ei tässä rehellisesti auta muu kun ottaa sähköposti tiukkaan syyniin ja katsoa mitä on tilannut ja mistä, mihin hintaan ja koska pitää maksaa.

Mä en tiedä. Tää on tuntunut jotenkin niin kiireiseltä tämä loppuvuosi ton koulun ja perhe-elämän ansiosta, joten mä olen vaan mennyt hetkessä. Jos jotain on tarvinnut ostaa niin olen sen äkkiä netistä tilannut ja näpäyttänyt täpän kohtaan, että maksan myöhemmin. Niin, että näin helppoa se tosiaan on. No, ei tässä silleen vielä isoissa ongelmissa olla, mutta enempää ei saisi tilata ennen kun on vanhat maksettu pois. Nopealla pohdinnalla väittäisin, että ei mulla ole kuin noin 5 viisi eri pientä ostosta, joista täytyisi vaan laskut etsiä ja maksaa pois. Mutta silti tämä on harvinaisen stressaavaa. Kyllä mä selviän, kunhan nyt vaan otan ohjakset taas paremmin käsiini ja alan keskittymään siihen mitä teen. Halusin vaan avautua teille, jotta tajuan taas itsekin missä mennään.


Raha-asioista mulle tuli mieleen seuraavanlainen asia. Siis toi internetin ja kaiken muunkin pohjasakka, eli huijarit. Tämmöinen osui nyt ihan lähipiiriin tässä lähiaikoina, ja täytyy kirjottaa siis siitä miten liukkaita tyyppejä ne osaa olla.

Mä en käytä tässä nimiä, vaikka meillä huijarin valenimet ja oikeakin nimi on nykyisin jo tiedossa. Enkä edes kerro, että kenelle tässä on tämä tapahtunut, koska.. No, pidetään tää nyt tämmösenä nimettömänä ihan huvikseen vaan. Kenelle tahansahan tämä voi käydä, joten otetaan tämä varoituksena ja ollaan jatkossa tarkempia asioissa, joissa raha liikkuu. Eikö? Käytetään nimiä Uhri, Syyllinen ja keskitään näitä sitten tarinan edetessä lisää.

Uhri löytää Facebookin Marketplacesta itselleen mieluisan tuotteen. Löytää myös toisen samallaisen tuotteen liki samaan hintaan, vaikka tuote on normaalisti paljon kalliimpi, ja rupeaa näiden molempien myyjien kanssa keskustelemaan, jotta saisi sen parhaimman mahdollisen diilin. Toinen tarjous houkuttelee enemmän, joten tämän kanssa siirrytään tekemään lopullista kauppaa. Tässä vaiheessa viimeistään tulisi jokaisen tutkia myyjän profiili, koska siitä selviää aika paljon. Kuvaton profiili Facebookissa ilman minkäänlaisia tietoja ihmisestä on ehkä hieman punainen lippu. Tässä kohtaa Uhriin on kuitenkin iskenyt jo jonkinlainen vauhtisokeus, koska tuote lähtisi nyt hyvään hintaan. 

Tuote maksetaan Syyllisen tilille, koska nimitiedot ja tilinumero täsmää. Miksi kukaan huijaisi omalla nimellään? Mutta tästä viisastuneena voi vaan sanoa, että mihinkään ei kannata luottaa. Aina kannattaa ilmeisesti vaatia puhelinnumeroa tai mikä parasta, niin kuvaa henkilökortista tai vastaavasta. Aika alkaa kulumaan, mutta tuotetta ei näy eikä kuulu. Uhri alkaa penäämään tietoja Syylliseltä, jolla tuntuukin olevan jokaiseen hetkeen joku sopiva selitys. Ja siis ihan oikeesti, tää Syyllinen käyttää ihan uskomattoman paljon aikaa keksiäkseen erinäisiä syitä, että miksi paketti ei ole tullut vielä ja minkä takia ei ole voinut toimittaa pyydettyjä tositteita. Selittelyä, selittelyä ja selittelyä. Sitä tulee.

Tuote ei koskaan saavu. Rahat on kuitenkin jo vaihtaneet omistajaa kauan aikaa sitten. Vielä viimeiset kyselyt, mutta selityksiä löytyy edelleen. Uhri haluaa alkaa selvittämään tilannetta ja ottaa kuvioihin mukaan Sivullisen. Sivullinen haluaa ostaa samaa tuotetta kun Uhri, koska Syyllinen sitä edelleen myy Marketplacella. Tuote on kuulema saatavilla. Tässä kohtaa Sivullinen tietää, että miten tämä homma menee Syyllisen puolelta, joten pitää yrittää olla ovelampi. Sivullinen saa tietoonsa Syyllisen puhelinnumeron ja tämän avulla onnistuu selvittämään sen, että Syyllinen ei olekään Syyllisen oikea nimi vaan tämän nimi on Syyllinen 2. Tilinumero yhdistyy toiseen nimeen, mutta puhelinnumero yhdistyy toiseen nimeen.

Tästä alkaa sanaharkka Sivullisen ja Syyllisen, vai mikä sen nimi nyt oikeasti onkaan, välillä. Tämä päättyy käsittääkseni siihen, että Syyllinen estää Sivullisen viestit. Syyllinen alkaa Uhrilta penäämään tietoja Sivullisesta, koska haluaisi tehdä tästä rikosilmoituksen. Uhri ei kuitenkaan lähde siihen leikkiin vaan alkaa taas kyselemään omien tuotteidensa perään. Syyllisellä on taas liuta tekosyitä ja väittää, että tuote on kyllä lähetetty ja rikosilmoitus hänestä itsestään on aiheeton. Lopulta Syyllinen estää myös Uhrin.

Rikosilmoitus Syyllisestä on tehty Syyllisen ensimmäisellä nimellä. Mutta se ei varmasti ole Syyllisen oikea nimi. Eikä Syyllisen oikea nimi ole varmasti myöskään tämä Syyllinen 2. Tässä kohtaa astuu kuvioon Googlettaja. Muutamalla googlaamisella Googlaaja onnistuu löytämään kolmannen nimen, joka vaikuttaa olevan Oikea Syyllinen. Numero ei enää täsmää yhtään siihen minkä nimen esimerkiksi Mobilepay Syylliselle antaa, mutta tämä numero täsmää nyt uuteen nimeen. Tälle uudelle nimelle löytyy myös Facebook-profiili, josta voi päätellä kyseisen henkilön olevan sama, joka ympäri nettiä ja Suomea myy erinäisiä tuotteita, joita ei varmasti ole edes olemassa. Profiili on ollut niin kauan käytössä ja siellä on ollut aktiivisuutta, että tämän on pakko olla Syyllisen oikea profiili.

Asiaa lähdetään vielä tutkimaan erinäisistä ryhmistä Facebookissa, ja kyllä, moni muukin on ilmeisesti löytänyt tämän samaisen kaverin pienien kaiveluiden jälkeen. Syyllisestä on kuulema tehty jo niin monta rikosilmoitusta, että ei mitään järkeä. Huijaukset vaan jatkuu ja jatkuu, Syyllisestä tulee päivä päivältä vaan viekkaampi ja tekosyiden määrä kasvaa vauhdikkaasti. Syyllisellä on vastaus kaikkiin kysymyksiin, mutta sanaakaan se ei puhu totta. Mitä voi tehdä poliisi? Uhri, eikä lukuisat muutkaan uhrit varmaan koskaan enää tule näkemään rahojaan. Syyllinen on niin pohjalla elämässään, että sillä ei ole muita vaihtoehtoja kun huijata itselleen lisää rahaa ja käyttää ne pitääkseen elintasoaan yllä. Varmasti poliisit sen kiinni saa ja varmasti noista tuomioitakin lankeaa, mutta rahoja on varmasti enää mahdoton saada takaisin. Ne on siellä Syyllisen varmasti mittavan ulosottolistan häntäpäässä. 

Mutta kuten sanottu, näin olisi voinut käydä kelle tahansa. Sen verran lipevä hahmo oli huijauksien takana, että kyllä siltä selityksiä löytyy ja kyllä se tietää mitä sanoo mihinkin väliin.

Tarinan opetus olkoonkin, että tutkikaa aina tarkkaan myyjän saatavilla olevat tiedot. Facebookissa tutkikaa profiili, koska ihan yhdellä vilkaisulla voi jo päätellä paljon. Jos profiili on täysin kuvaton ja sisällötön niin suosittelen erityistä varovaisuutta. Tehkää Google-hakuja nimistä, puhelinnumeroista ja kaikesta mikä vähänkään epäilyttää. Pyytäkää sitä puhelinnumeroa ja tehkää semmoinen pieni kikka, että pyydätte siltä numerolta Mobilepayssa rahaa, jotta saatte tietää onko nimi sama kuin mitä on väitetty aikaisemmin. Ja silti vielä googlettakaa sitä numeroa, alkuosan kanssa ja ilman. Kaikki vaikuttaa. Liittykää Facebookissa ryhmiin, joissa paljastetaan huijareita. En itse kuulu mihinkään ryhmään, mutta voisin kuvitella ainakin tämän olevan hyvä siihen, koska tuolla näytti olevan isoin jäsenluku. Jos joku vaikuttaa liian hyvältä niin jarrua, älä anna vauhtisokeuden viedä. Ollaanhan kaikki valppaampia jatkossa, eikö? Ei ylläpidetä enää nahjusten elintasoa, ne ei sitä ole ansainneet.

Että semmoista. Tarinassa voi ja todennäköisesti onkin aukkoja ja/tai asiavirheitä, mutta opetushan se on tärkein.


Sitten pitäisi vielä laitella tähän päivän kuva, mutta kun sellaista minulla ei vielä ole. Täytyy käydä tässä välissä aamupalalla ja koittaa keksiä jotain. 


Keksin mä jotain, nimittäin eiliseltä pari kuvaa. Edelleen mua huvittaa tää tilanne, koska toi tukka näyttää vielä tänäänkin samalta. Mutta kun sen leikkaaminen on liki mahdotonta! En mä sitä ole itse kokeillut, koska mua pelottaa mennä saksilla liian lähelle toisen ihmisen päätä, mutta mitä olen Eiran nähnyt tota harrastavan niin on se työn takana. Iso homma on ollut jo saada toi yksi puoli noinkin siistiksi, joten siitä pienet aplodit. Huvittavinta kuitenkin, että se on tässä mahtavassa tukkatyylissään käynyt jo kerran päiväkodissakin. Jos siellä huomanneet asian niin on varmasti herännyt kysymysmerkkejä. Toki kyllähän ne sielläkin jo tietää, että Max on Max, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.

Ihan tähän loppuun haluaisin sanoa vielä, että oikein hyvää itsepäi.. Miksi se joka vuosi pitää yrittää olla yhtä hauska? Tokikin siis hyvää itsenäisyyspäivää, eikä mitään itsepäisyyspäivää. Saa toki viettää itsepäisyyspäivääkin jos on niin päättänyt, mutta juhlitaan kuitenkin Suomen itsenäisyyttä pääsääntöisesti!

Huomiseen! Tai no.. Yksi juttu vielä. Huomenna on Eiran synttärit ja arvatkaapa mitä? Mä tosiaan tilasin Eiralle lahjan, mutta se ei saapunut eilen, enkä usko sen saapuvan tänäänkään.. Ainut mikä minut tästä pinteestä nyt pelastaisi olisi se, että se saapuu huomenna heti aamulla. Ei mulla luotto riitä siihenkään. Mutta ette usko kuinka mua harmittaa! Oon miettinyt, että pitäiskö mun lähteä vielä hakemaan jotain pientä huomiselle aamulle, että voin antaa edes jonkinlaisen lahjan kun ei oikea lahja ehtinyt ajoissa? En tiedä, ehkä teen niin.

Mutta nyt ei mulla muuta, eli huomiseen!

Terveisin,
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)