11. joulukuuta 2021

11. Käyttäytykää kaupoissa!


Jaa-a, hmm, mitäs mitäs.. Niin, että.. Tuota noin.. Niin.. Juu-u.. Eikai siinä.. Siinä sitten.. Jep jep..

No se oli aika perinteinen suomalainen keskustelu, eikö vain? Se ei toki liity mihinkään mitenkään, vaan pelasin itselleni aikaa keksiä jotain ideaa taas tähänkin luukkuun. Se ei tosin auttanut mitään, joten olen ihan samassa pisteessä kun aloittaessani tämän kirjoittamisen.

Ehkä muutaman sanasen voisin mainita tosta lahjojen hankkimisesta. Mä kun olen erityisen huono siinä hommassa. Eiralla oli joskus tapana, että se hankki joululahjat jo melkein heti tammikuussa ja se pysty olemaan sitten stressitön koko vuoden. Itse taas olen aina ollut se viime hetken ihminen. Mä lähden joululahjaostoksille siinä kohtaa kun kaikki muutkin Matti Myöhäset ja sitten kiroan sitä ruuhkaa ja väenpaljoutta kaikkialla. Mietin vaan, että miten se on niin vaikeeta ottaa edes hitusen Eirasta mallia? Jos ottaisi varaslähdön joululahjojen ostamiseen jo vaikka edes marraskuussa, niin mikä voisi mennä pieleen? Niinpä, eipä ehkä mikään. Mikä taas voi mennä pieleen jos lähden vasta pari viikkoa ennen jouluaattoa? No, monikin asia.

Mä olen ihminen, joka jo ennen koronaa oli sitä mieltä, että ihmisten ei tarvitse tulla lähelle kaupoissa. Semmonen aika perinteinen suomalainen turvaväli on aina ollut mun mieleen. Mä inhoon sitä, kun ihmiset kulkee ihan liki niin, että mun ja sen takki päästää yhteisen äänen. Miksi täytyy tulla niin lähelle? Ja varsinkin nyt kun on tätä koronaa, niin törmää kyllä todella ärsyttäviin tapauksiin.

Eilen nimittäin oltiin Citymarketissa. Mä itse edelleen käytän maskia suositusten mukaan, mutta eniten oikeestaan ehkä sen takia, että koen sen ystävällisenä tekona. Ja mä yritän antaa ihmisille tilaa kaupoissa, koska en halua niitä mun niskaani hengittämään. Vaan sinne Citymarkettiin kun astuttiin sisään, niin heti kuulen kuinka joku tulee mun takaa ja puhuu puhelimeen ihan mun korvan vieressä. Ei maskia ei mitään ja se ohittaa mut ihan mun naaman edestä, katsoo mua silmiin ilmeellä "katsos, minä menen tästä, eikä minulla oli maskia. Harmittaako?" Harmittaako? No kyllä. Ei niin paljon sen takia, että sillä ei ollut maskia, eikä myöskään sen takia, että se meni ihan siitä liki, mutta se harmittaa, että sitä pitää oikein hieroa toisen naamaan. Mä en ole tehnyt kellekään mitään väärää jos mä käytän maskia, vai olenko? En usko. Enkä tee kaiketi mitään väärää siinäkään, että en vartavasten mene liki ihmistä? Hmm, miksi siis meitä maskia käyttäviä kohtaan täytyy käyttäytyä asiattomasti? Me ajatellaan jopa teitä, maskittomat kanssaihmiset. Ajattelisitte tekin muutakin kuin omaa napaanne. Sain itseni taas kiehumaan kun rupesin tästä kirjoittamaan.

Ja jos siinä yhdessä lällättelijässä ei olisi ollut tarpeeksi, niin siis.. Ei herranjestas mulla keitti yli yksi toinenkin mieshenkilö. Kyllä, oletan sukupuolen, anteeksi. Se käveli siellä Citymarketissa semmosen autokärryn kanssa ja sillä oli kaksi pientä lasta siellä autossa. Se ukko käveli siellä ilman maskia tottakai, mutta sillä ei myöskään ollut minkäänlaista ilmettä missään vaiheessa. Se käveli siellä kun mikäkin zombi. Se ei oikeesti välittänyt mistään mitä sen ympärillä tapahtui. Ensin törmäsin siihen sipsihyllyllä. Se käveli suoraan mua kohti ja lähes kurotteli mun yli asioita. "Älä tule noin lähelle" olisi pitänyt sanoa, mutta tyydyin vain sihisemään pääni sisällä ja myöhemmin Eiralle. Toisen kerran se tuli vastaan limupuolella kun olin valitsemassa itselleni ameriikan limpparia. Se käveli sieltä käytävän päästä, se ei mitään -ilme kasvoillaan ja näytti siltä, että ei aio pysähtyä. Vilkuilin sitä olan yli jatkuvasti, koska se vaan päättäväisesti tuli sieltä. Mä jouduin itse taas oikeesti väistämään, koska tämä sankari halusi myös ameriikan limppari -kaapille. Sieltä se otti zombina jonkun limun ja jatkoi matkaansa. Jos en olisi väistänyt, niin se olisi luultavasti tullut päälle sen kärryn kanssa ja lapsistaan välittämättä. Se oli onneksi viimeinen kohtaaminen sen kanssa, mutta sihisin taas itsekseni ja myöhemmin Eiralle.

Mietin vaan, että miten vaikeaa on ottaa muut huomioon? Niin minäkin yritän tehdä. Ja vaikka ei tätä koronaa olisikaan, niin yrittäisin silti. Annan ihmisille omaa tilaa toimia kaupoissa, mä voin etsiä sillä välin jotain muuta jos joku hylly on varattu. Ei mun tarvitse mennä kurottelemaan sen yli ja saada juuri nyt sitä mitä olin sieltä hakemassa. Ihmiset, pliis, yrittäkää edes.

Mä en tosiaan yhtään ihmettele, että tää koronatilanne on tämmönen jos ihmiset oikeesti käyttäytyy noin kaupoissa. Jos yhdellä kauppareissulla törmää kahteen sankariin, niin voin kuvitella mitä se on isommassa mittapuussa. 

Ja sen verran täytyy vielä sanoa, että koko tänä korona-aikana Lidl on ollut kaupoista se ärsyttävin. Mä en tiedä mikä siinä on, mutta niissä on kokoaika törmännyt todella tyhjäpäiseen käyttäytymismalliin asiakkailta. Se on ollut just tätä maskittomuutta ja.. No, millä nimellä tota voi kutsua kun ei osata pitää huolta siitä, että ei mennä liian lähelle muita ihmisiä? No, kuitenkin, sitä siellä on tapahtunut kokoaika ja todella runsaasti. Siksi mä olen yrittänyt välttää Lidlissä käyntiä, vaikka samaan aikaan haluaisin käydä sieltä jatkuvasti hakemassa uutta älykoti-tavaraa meille.


Katsokaapas, mulla ei ollut mitään ideaa, mutta ärsytin itseni taas muistelemalla eilistä kauppareissua, joten saatiin jonkinlaista tekstiä ulos. Ajattelin ensin puhua siitä kuinka huono olen hankkimaan lahjoja, mutta päädyinkin raivoamaan kanssaihmisistä kaupoissa. Mainitsinkohan edes loppuun sitä mitä hain sillä kuinka huono olen lahjoja hankkimaan? Taisin mainita; haluaisin välttää ruuhkat, koska ärsyynnyn niistä. Ja vaikka eilen ei edes ollut ruuhka, niin ärsyynnyin silti tyhjäpäisesti käyttäytyvistä ihmisistä.


No, mennään nyt siihen päivän kuvaan, ennen kun saan vielä jostain lisää tuulta purjeisiin tai vettä ämpäriin. En jaksa jauhaa turhia.


Aletaan lähestymään loppua näiden vitriinikuvien kanssa. Nyt kun katson, niin löydän tavaraa enää oikeastaan vaan yhdelle päivälle. Sitten mulla tulee vastaan ongelma, joka ei oikeasti edes ole ongelma. Kuten jossain aikaisemminkin mainitsin, niin on mulla muuallakin tavaraa, jotka ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi. Eira jopa eilen taas löysi pari asiaa lisää, jotka mun on ehkä teille esiteltävä, jos en muuta tosiaan keksi.

Ja nyt ei mulla muuta.

Terveisin,
Vesa-Matti

P.S. Tässä alla pitäisi näkyä äänestys. Voitte äänestää aivan ilmaiseksi ja mitään merkintää teistä ei mulle jää. Tai siis vastaus jää, mutta siis anonyymeinä tässä toimitaan. Olkaa kuitenkin rehellisiä, koska mä saatan jossain myöhemmässä luukussa käydä vähän näitä tuloksia läpi. Toki siis vaan jos tarpeeksi moni (edes 10) vastaa jotain.

Typerän tuosta tekee se, että päivittämällä tämän sivun, sä voit äänestää uudelleen. En kertonut sitä sen takia, että voisitte laittaa vastauksenne monta kertaa, vaan mainitsin sen lähinnä siksi, että ette äänestäisi uudelleen huomattuanne äänenne nollaantuneen. Mä itse äänestin vahingossa kaksi kertaa ja se vähän sotkee tuolla tuloksissa nyt.
Avaatko tämän joulukalenterin joka päivä?
Kyllä! Tämä on melkein perinne.
En ehkä joka päivä.. Välillä jos muistan.
En, olen eksynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitelkaa mielummin omalla nimellä kun Anonyymina. Ihan vain varmuuden varalta. :)